مقایسه تطبیقی عناصر بصری شمایل نگاری در مسیحیت و اسلام
محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,046
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICOHACC01_419
تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394
چکیده مقاله:
محققان و متفکران عرصه هنر، تفاوت دو هنر اسلامی و مسیحی را در نگاه متفاوت این دو دین به مفهوم و ماهیت «کلمه» می دانند. آن گاه که در ابتدای انجیل یوحنا، «کلمه» متجسد گردید و به تعبیر یوحنا: «پس کلمه جسم شد و در نزد ما ساکن شد»، هنرهای تجسمی در فرهنگ و تمدن مسیحی اوج گرفت و معماری و پیکره و شمایل، سه رکن اصلی هنر و معماری مسیحی در طی قرون گردید. غلبه الهیات مسیحی، شمایل و پیکره را به برجسته ترین وجه هنر مسیحی تبدیل نمود. اما در اسلام، کلمه تجسد نیافت بلکه رفعت گرفت (کلمه الله هی العلیا) و تنها در صورت صوت به شکل کلماتی در آمد که عظیمترین اعجاز الهی را شکل بخشید (قرآن). قداست ذاتی حرف در فرهنگ اسلامی و تجلی حقایق الهیه در صورت کلمات قرآنیه، تمدنی کلمه محور پدیدآورد و تاریخ این فرهنگ را مملو از اعجازهای ادبی نمود. حتی آن گاه که نقش نگاری در تمدن ایرانی اسلامی اوج گرفت در نگارگری به «کلمه» خدمت نمود و در تذهیب و خوشنویسی ، حاشیه ای مزین گشت در پیرامون متن. در این مقاله به اختصار زمینه های شکل گیری دو دین در جوامع مورد بررسی قرار گرفته و دلایل نمود متفاوت از یک منشا (خدا) در هنر دو دین مورد بررسی قرار می گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
الهام هاشمی اصل
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :