تاثیراحساس زنانه بر شکل گیری طراحی معماری (نمونه مورد مطالعه مسجد گوهرشادآغا)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 666

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICOHACC01_489

تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394

چکیده مقاله:

انسان مولف و شناسنده معماری و مولفه های تمییز دهنده بنا , در تبیین هویت معماری موثر می باشد. زنان ایرانی همواره به دلیل داشتن جایگاه ارزنده ای در ایران همواره تاثیر مستقیمی در ایجاد ابنیه بی مانندی داشتند که امروزه نمونه های چشمگیر معماری ایرانی اسلامی به شمار می روند. به طور تقریبی نیمی از جمعیت هر کشوری را زنان تشکیل می دهند و به عنوان نیمی از شهروندان ایران جایگاه و اهمیت خاص خود را دارند. با مطالعه در تاریخ معماری ایران در می یابیم که در برخی دوره ها که زنان از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار بوده اند , ابنیه ارزشمندی را حامی و بنیانگذاری کرده اند. سنت حمایت زنان از معماری در جامعه اسلامی به خصوص عهد تیموری سوابق بسیار دارد. گوهرشادآغا از زنان نام آشنای این دوران بانی ساخت مسجد گوهرشاد مشهد همواره ناظر بر امور طراحی و ساخت بنا بوده وحضور دائم وفعال داشته است. این طور به نظر میرسد که حضور او به عنوان بنیانگذار و ناظر , بر معماری بنا اثر گذار بوده است. با مطالعه این مسائل سوالی که مطرح می شود این است که حضور زنان بر معماری چه تاثیری داشته است؟ و آیا جنسیتشان می تواند عامل اثرگذار بر معماری باشد؟ همواره این بعد از معماری در مطالعات نشان داده است که مسائل مرتبط به این موضوع از سوی بزرگان معماری همچون استاد پیرنیا نیز نیمه کاره و سطحی رها شده و کمتر بدان پرداخته شده است. در این مقاله برای یافتن پاسخ این پرسش از روش کتابخانه ای و مطالعاتی با نگاهی قیاسی استفاده شده است. با توجه به اهمیت حضور زن و تبیین نقش وی در شکل دهی فضا در می یابیم که گوهرشادآغا در عین حال که در چهارچوب مرزهای حمایت از ساختمانهای دینی که از یک زن انتظار می رودقرار داشت قادر بود قدرت خویش را با ساختن بناهایش اثبات کند این بناها که می توان مجددا بر آنها تاکید کرد در میان ساخته های زنان بی نظیر است زیرا زیباترین بناهای دوره وی است. نکات به کار رفته در مسجد گوهرشادکه بسیار تامل برانگیزاست , می تواند عدله بر بروز تاثیر جنسیت او در معماری این بنا باشد. به طور کل ظرافت و زیبایی معماری دوره تیموری با توجه به علاقه سران تیموری و ایجاد فضای باز برای فعالیت زنان بر امور هنری , ریشه در احساسات ظریف و ذوق موزون پسند زنانی دارد که خود بانی حمایت از این شیوه معماری در ایران شدند.

نویسندگان

نیلوفر محمدزاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه غیرانتفاعی آبا

احمد میرزاکوچک خوشنویس

استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • مصدقیان طرقبه، وحیده، (1384)، رنگ و نقش در مسجد گوهرشاد، ...
  • بررسی آماری نقش زنان در معماری [مقاله کنفرانسی]
  • شایسته فر، مهناز، (1388)، نقش زنان بانی در گسترش معماری ...
  • حاجی قاسمی، کامبیز، (1383)، گنجنامه مساجد، چاپ اول، انتشارات روزنه ...
  • گلمبک، لیزا، ویلبر، دونالد، ترجمه افسر، کرامت الله، کیانی، محمدیوسف ...
  • اوکلین، برنارد، ترجمه آخشینی، علی، (1386)، معماری تیموری در خراسان ...
  • مصدقیان طرقبه، وحیده، (1384)، رنگ و نقش در مسجد گوهرشاد، ...
  • نمایش کامل مراجع