CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

طرح نقوش هندسی اسلامی در قالب معماری پارامتریک

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۱۲۶ | نظرات: ۱
سرفصل ارائه مقاله: هنر و معماری
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICOHACC01_675
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۹۳.۶۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۹ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله طرح نقوش هندسی اسلامی در قالب معماری پارامتریک

  الهام سلیقه - عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه تبریز
  امیررضا اسماعیلی - دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران دانشگاه تهران
  علیرضا میثاقی - دانشجوی کارشناسی ارشد فناوریهای دیجیتال معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز

چکیده مقاله:

با پایان یافتن دوران مدرن و مطرح شدن نظریات پسامدرن در حوزه معماری، تزئینات بار دیگر ارزش دیرین خود را بازیافت. تزئینات در هنر و معماری اسلامی نیز جایگاه ویژهای داشته و جزئی لاینفک از آن بوده است. در مبانی هنر قدسی هنرمند با هدفی خاص به خلق معماری و تزئینات مرتبط با آن می پرداخت. با آغاز دوران مدرن تزئینات از معماری کنار گذاشته شد اما با مطرح شدن سبک جدید که پارامتریسیسم نام گرفته و به دنبال سیطره خود بر جریان غالب معماری معاصر است، این عنصر معماری در حال بازیافتن جایگاه خود است. تحقیق حاضر توصیف اجمالی است از خاستگاه معماری پارامتریک، ماهیت و چیستی آن که در کنار مروری بر مبانی تزئینات و هنر اسلامی، سعی در بررسی رابطه میان این دو دارد. رابطه ای که چه از جنبه مبانی نظری و تکنیک های طراحی و چه از لحاظ شیوه های ساخت قابل مطرح شدن است. برای حصول به نتیجه مطلوبتر مسجد کبود تبریز به عنوان نمونه موردی انتخاب گشته و نقوش هندسی به کار رفته بر روی کاشی کاری های آن در قالب نرم افزار پارامتریک گراس هاپر مدلسازی گردیده است. راهبرد غالب این پژوهش از نوع استدلال منطقی بوده که با تدابیری از مدلسازی رایانه ای نیز همراه شده است تا امکان مطرح شدن نقوش هندسی اسلامی را در قالب معماری پارامتریک مورد آزمون قرار دهد. هرچند معماری اسلامی از لحاظ ماهیت و اندیشه دارای تفاوتهای جدی با معماری پارامتریک می باشد با این حال میتوان با استفاده از ابزارهای نوینی که این سبک جدید در اختیار طیف گسترده ای از طراحان قرار میدهد از آن در جهت خلق معماری همسو با مبانی هنر قدسی بهره برد.

کلیدواژه‌ها:

معماری پارامتریک ، نقوش هندسی ، هنر اسلامی ، تزئینات ، نرم افزار گراس هاپر

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_675.html
کد COI مقاله: ICOHACC01_675

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سلیقه, الهام؛ امیررضا اسماعیلی و علیرضا میثاقی، ۱۳۹۴، طرح نقوش هندسی اسلامی در قالب معماری پارامتریک، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز، مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی، https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_675.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سلیقه, الهام؛ امیررضا اسماعیلی و علیرضا میثاقی، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (سلیقه؛ اسماعیلی و میثاقی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • نوروزی‌طلب، علیرضا. ۱۳۸۷. هنر اسلامی، تجلی امر قدسی از طریق ... (مقاله ژورنالی)
  • خوئی، حمیدرضا. ۱۳۸۵. چیستی تاریخ معماری و جایگاه آن در ...
  • قیطاسی، اکرم، مترجم. ۱۳۸۹. معماری اسلامی. نویسندگان گرابر، اولگ، مارکوس ...
  • ریخته‌گران، محمدرضا. ۱۳۸۹. پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته _ تهران: نشر ساقی. ...
  • گلابچی، محمود، علی اندجی گرمارودی، حسین باستانی. ۱۳۹۱. معماری دیجیتال ...
  • خیابانیان، علی، عطا چوخاچیان، جامد جلیلی‌اصل. ۱۳۹۱. خلاقیت در فرآیند ...
  • آژند، یعقوب، مترجم. ۱۳۹۰. هنر معماری اسلامی (جلد اول). نویسندگان ...
  • Schumacher, Patrik. 2003. Sign As Surface, Presented at: Meaning Beyond ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    3.0
    ۱ تعداد پژوهشگران نظر دهنده
    5 0
    4 0
    3 1
    2 0
    1 0
    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۱۷۵۷۰
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.