بررسی مفاهیم اصیل معماری ایران در مجموعه های فرهنگی (نمونه های موردی : فرهنگسرای شفق، نیاوران، دزفول، فرشچیان، نگارستان، خانه هنرمندان، اشراق، خاوران)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,291

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICOHACC02_080

تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396

چکیده مقاله:

معماری تلاقی فرهنگ، هنر و فن است و بناهای معماری همواره انعکاس آیینه وار اندیشه ها، ارزش ها، فرهنگ و تمدن هر جامعه می باشند و زیر سایه ی فرهنگ جامعه رنگ هویت به خود می گیرند. در این میان معماری ایرانی هویتی است که می توان رنگمایه آن را از دیرباز در بناهای ایرانی مشاهده کرد. هرچند با گذشت زمان و رویارویی با امواج تجدد و غربی در دو قرن گذشته و پیدایش سبکی نو در معماری که امروزه از آن به معماری مدرن یاد می شود، موجب بروز یکی از مسایل اساسی جهان امروزی یعنی بحران هویت اسلامی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی شده است، به همین دلیل شناخت اصول و پایه های فکری معماری گذشته امری ضروری و گریز ناپذیر است. لذا هدف محقق از این تحقیق، ابتدا شناخت معماری ایرانی، اصول و مفاهیم اصیل و با ارزش آن که همواره به عنوان معیارهای طراحی در بناهای ایرانی به کار گرفته شده اند و بدین طریق نقش هویت بخشی ایرانی اسلامی را همواره در طول زمان ایفا کرده اند. سپس به مطالعه و شناخت فرهنگ و اجزای آن و لزوم حضور مراکز فرهنگی در جامعه به عنوان قرارگاه های کالبدی که موجب رشد هویت فرهنگی جامعه و تعاملات اجتماعی-فرهنگی مردم می شوند، پرداخته است. که براساس موضوع به بررسی مراکز فرهنگی ایران و انتخاب نمونه های موردی به جهت تحلیل اصول و مفاهیم به کار رفته شده در طراحی این مراکز می پردازد. در نهایت به ارزیابی الگوها و مفاهیم در مجموعه های فرهنگی ایران پرداخته شده است که در نتیجه ی مطالعات انجام گرفته شده، جهت سنجش ارزش گذاری به حضور الگوها و مفاهیم در مجموعه های فرهنگی نمودار سنجش میزان امتیازات الگوها و مفاهیم در این مجموعه ها ارایه شده است. در این راستا، فرآیند تحقیق متناسب با مباحث تحقیق در بخش مبانی نظری و اطلاعات اولیه از روش توصیفی-تحلیلی با جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، اسناد و مقالات و تحلیل مطالب مرتبط و در بخش نمونه های موردی به صورت تحلیلی-تطبیقی با مقایسه و بررسی نمونه های موفق در ایران و تحلیل اصول و مفاهیم بکار رفته شده در این نمونه ها می باشد که هریک از ویژگی های این نمونه ها با یکدیگر مقایسه و تحلیل است. در شده نتیجه این تحقیق، با در نظر گرفتن حضور پر رنگ تر مفاهیم و اصول معماری ایرانی در طراحی این مجموعه ها و توجه اساسی معمار مجموعه در بکارگیری این مفاهیم و اصول در طراحی، مشاهده شده است که امتیازات اختصاص داده شده به ترتیب فرهنگسراهای فرشچیان، دزفول و نگارستان بین سایر نمونه های موردی در درجه بالاتری قرار گرفته اند.

نویسندگان

سیما شیرین سرند

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

پریسا هاشم پور

دکترای معماری ، عضو هییت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز