هنر مدرن و اکنونیت

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,125

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICONFAAA01_159

تاریخ نمایه سازی: 18 تیر 1396

چکیده مقاله:

زندگی بشر همواره با هنر در اشکال مختلف، از سر و کله زدن با اموری متعی ن همچون تصویر و نمایش تا اموری انتزاعی همچون شعر و موسیقی، همراه و همگام بوده و گویی سرآغاز حیات یشر و آفرینش هنری توامان بودهاند. با در نظر گرفت ن مدارک و شواهد تاریخی، که اساسا پس از هگل معنا یافت، هنر دستخوش تحولات فراوانی در طی حاکمیت بشر بر زمین بوده است؛ زمانی معطوف به آیینها و باورهای جادویی بوده و مقدس انگاشته شده، و دیرزمانی در خدمت مذهب و در پیوندی پدیدار با حکومت قرار داشته است. در دوران مدرن، با از میان رفتن حاکمیت ذاتی کلیسا؛ و امکانیافتن مرکز زدایی ذاتی مدرن، هنر جایگاه خود را از دست میدهد و برای ادامه ی حیاتاش به سوی خودآیین شدن میرود. این سوبژکتیویتهی خودآیین مدرن قسمی از عمر خود را در خدمت دانش و قسمی دیگر را در گرو احساس وامیگذارد و از این راه سعی در آگاهسازی دیگریمیکند. این آگاهی یا سوبژکتیویتهی مدرن از اواسط قرن بیستم تا به امروز (اوایل قرن بیست و یکم)، در ملغمهای مش وش از معانی، ایدهها و مفاهی م بیمفهوم دست و پا میزند؛ آگاهی هگلی و مالیخولیای رهاییبخش نیچهای جای خود را به تشویشی شیادانه میدهند و در این طی طریق، هر شکلی از سوبژکتیویته در هنر سرکوب میشود.هدف از این نوشتار، بنا بر اهمیت سوبژکتیویتهی مذکور: هنر و اکنونی ت آن، ور رفتن با دملی در بدن هنر معاصر، با عنوان مفهوم سازی است. در این راستا گرانیگاه اصلی بر شانهی مفهوم کلیت -به معنای مدرن آن- بنا شده است، و تلاش میکنیم با مداقه در زیبایی شناسی متاخر، به ارزیابیای به معنای دقیق نیچه ای دست یابیم.

نویسندگان

فهیمه پیرستانی

عضو هیات علمی موسسه غیرانتفاعی سپهر و کارشناس ارشد پژوهش هنر

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آدورنو و. تئودور (1385)، زبان اصالت در ایدئولوژی آلمانی، مترجم ...
  • استاوراکاکیس، یانیس (1392)، لکان و امرسیاسی، مترجم محمدعلی جعفری، تهران، ...
  • اینوود، مایکل (1388)، فرهنگ فلسفی هگل، مترجم حسن مرتضوی، مشهد، ...
  • بنیامین، والتر و دیگران (1388)، زیبایی‌شناسی انتقادی، مترجم امید مهرگان، ...
  • بووی، اندرو (1391)، زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، ...
  • تیلور، چارلز (1 139)، هگل و جامعه مدرن، مترجم منوچهر ...
  • آنان تاثیری عظیم بر اشعار غنایی آلوار گذاشتند. اما همچنین ...
  • دکارت، رنه (1361)، تاملات، مترجم احمد احمدی، تهران، مرکز نشر ...
  • سلکنز، الیزابت، هیلپینن، ریستو (1393)، هنر مفهومی و دست‌ساخته، مترجم ...
  • لوکاچ، گئورگ (1387)، تاریخ و آگاهی طبقاتی، مترجم محمدجعفر پوینده، ...
  • لیف‌شیتز، میخائیل (1381)، فلسفه هنر از دیدگاه مارکس، مترجم مجید ...
  • مارکس، کارل (1352)، سرمایه، مترجم ایرج اسکندری، تهران، انتشارات آگاه ...
  • مارزونا، دانیل (1390)، هنر مفهومی، مترجم منصوره عبادی، تهران، انتشارات ...
  • ماری‌شفر، ژان (1390)، هنر دوران مدرن (فلسفه هنر از کانت ...
  • میلر، پیتر (1388)، سوژه- استیلا و قدرت، مترجم نیکو سرخوش- ...
  • نیچه، فردریش ویلهلم (362 1)، فراسوی نیک و بد، مترجم ...
  • نیچه، فردریش ویلهلم (1385)، فلسفه، معرفت و حقیقت، مترجم مراد ...
  • وود، پال (1383)، هنر مفهومی، مترجم مدیا فرزین، تهران، انتشارات ...
  • 'فردریش فون، (180 1-1772) Fredrich Von H ardenbergهاردنبرک که ر ...
  • "رهایت متداول از ایدئالیسم آلمانی آن است که س نهضت ...
  • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش(1392)، مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی، مترجم ستاره معصومی، ...
  • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1390)، پدیدارشناسی جان، مترجم باقر پرهام، ...
  • هیپولیت، ژان (1365)، مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی تاریخ هگل، مترجم باقر ...
  • Jameson, Fredric (1991), postm odernism or The Cultural Logic of ...
  • نمایش کامل مراجع