تبیین دیدگاه ایده آلیسیم و ریالیسیم در خصوص صلاحیت های حرفه ای معلمی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 416
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICPE03_262
تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1396
چکیده مقاله:
هر گاه سخن از یک نظام آموزشی برگرفته از مکتبی فلسفی است، نظام فکری خاصی به میان می آید، بسته به ایدیولوژی آن مکتب به طبع، نحوه تعامل و ارتباط بین عناصر اصلی تعلیم و تربیت متفاوت خواهد بود. این تفاوت گاه به محوریت معلم و گاهی به محوریت شاگرد یا محوریت سایر عناصر مانند محتوای درسی منتهی می گردد که در هر کدام نقش و جایگاه معلم، شاگرد و میزان اثرگذاری هر کدام برنحوه و میزان شکل گیری شخصیت انسانی متفاوت خواهد بود. نحوه تعامل معلم با دانش آموزان به طرز تصور وی از ماهیت انسان وابسته است. همچنین دیدگاهی که معلم درباره واقعیت دارد ، درک او را از واقعیت تعین می بخشد. بنابراین از آنجایی که معلم باید مفهوم واقعیت و ماهیت انسان و جامعه را مورد تامل قرار دهد ، باید فیلسوفانه بیاندیشد و این جز با شناخت دیدگاه های مختلف فلسفی و آرا نظریه پردازان امکان پذیر نمی باشددر این راستا مقاله حاضر سعی در بررسی و مقایسه صلاحیت های حرفه ای معلمان در دو دیدگاه ایده آلیسم و ریالیسم به روش پژوهش تحلیلی توصیفی دارد. نتایج بدست آمده به صورت نکاتی موردی و کاربردی ذکر شده است تا قابلیت - مقایسه و کاربرد بیشتری برای تمامی افرادی که به نوعی با مسایل آموزشی و تربیتی سروکار دارند به ویژه مربیان گرامی داشته باشد. و با توجه به شرایط، محیط، اهداف و نیازهایشان بتوانند آنچه مناسب تر است را برگزینند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
حجت اله ناصحیان
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنربیرجند
امیر نورانی
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنربیرجند
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :