بررسی میزان تاثیر بازی های رایانه ای بر افزایش هوش فرزندان

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,365

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICPEEE01_1262

تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1395

چکیده مقاله:

عصر حاضر عصر فناوری هایی است که حاصل ابداع و تفکر خلاق انسان هاست. بازی های رایانه ای تاثیر زیادی بر خلاقیت انسانها به ویژه کودکان دارد و فرآیند آموزش و فعالیت های کودکان را در این زمینه هدفمند و معنادار کرده است. همچنین فرآیندهای شناختی گوناگونی چون خلاقیت و قدرت تخیل آنها را غنا می بخشد . خلاقیت و ابداع از موضوعاتی هستند که بکارگیری آنها در دوران بزرگسالی مشروط بر پرورش آنها در دوران خردسالی است و از آنجا که دنیای کودکان امروز با انواع فناوری ها در آمیخته است، یکی از مهمترین راههای آموزش و پرورش خلاقیت همین ابزارهای فناوری است. خلاقیت در قرن اطلاعات و ارتباطات و در عصری که فناوری ها و برنامه های بنیادین وزیر بنایی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته را تشکیل داده اند می تواند با ویژگی های مهم و منحصر به فرد خود، زمینه رشد و تعالی علمی و فرهنگی جوامع را فراهم ساخته و پرهیز از بسیاری عقب ماندگی ها ا موجب شود. نمی توان تصور کرد که کودکان ما بزرگ شوند، رشد کنند، وارد دانشگاه یا حوزه های مختلف شغلی شوند اما با رایانه آشنا نباشند و از شبکه جهانی (اینترنت) چیزی ندانند. دنیای امرز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت می باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آن ها با بی تفاوتی گذشت بلکه باید با آن ها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. همچنان که اثرات مفید تکنولوژی جدید در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تاثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیر قابل جبران باشد. کامپیوتر همیشه هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان بعنوان یک منبع صحیح و قابل اعتماد مطرح بوده است. ولی به نظر می رسد مسائلی در مورد استفاده از کامپیوتر وجود دارد که والدین را نگران می کند. ما در این مقاله برآنیم تا این تأثیرات را بررسی نماییم.

کلیدواژه ها:

رایانه ، بازی های رایانه ای ، هوش اینترنت ، خلاقیت

نویسندگان

شهلا نریمانی

کارشناس ارشد اداره بهزیستی استان ایلام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • امیدوار، احمد -صارمی، علی اکبر 1381، اعتیاد به اینترنت، اتشارات ...
  • تاج آبادی، رضا(1387). نگاهی آسیب شناسانه به بازیهای رایانه ای. ...
  • گلرخ، ثریا(1389). بازی و رشد خلاقیت در کودکان. بازیابی آذرماه ...
  • اسدی، نسترن(1378). خلاقیت در ساخت بازیها در آموزشها. تهران بازیابی ...
  • فرهودی، هاجر(1387). بررسی تاثیر استفاده از بازیهای آموزشی رایانه ا ...
  • منطقی، مرتضی(1380). بررسی پیامدهای بازیهای ویدئویی و رایانه ای. تهران: ...
  • نمایش کامل مراجع