CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

جایگاه نظم در قرآن و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۳۷ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۵۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICRBS01_091
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۰۲.۲۱ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۳۷ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۳۷ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۳۷ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله جایگاه نظم در قرآن و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان

بهرام حسنه قره باغ - آموزش و پرورش شهرستان ارومیه
  اعظم رضوی - مشاور و مدرس دانشگاه فرهنگیان ارومیه

چکیده مقاله:

نظم از اهمیت ویژه ا ی در فرهنگ دینی ما برخوردار است، نظام آفرینش بر اساس نظم وحساب وکتاب دقیق, آفریده شده و قوانینالهی واحکام شرعی آن, بر اساس نظمی شگفت آور سامان یافته است، و در آموزه های دینی بر این اصل پا فشاری شده و در رأسارزشهای اسلامی جای گرفته است. در تبیین جایگاه نظم همین بس که حضرت علی (ع) در واپسین روزهای زندگی شریفشان در توصیه بهنظم، آن را از ارزش های برتر اسلامی معرفی نموده و هم ردیف با تقوای الهی قرار داده اند. و سیره معصومین (ع) نیز بر نظموبرنامه ریزی استوار بود و ایشان الگوهای مناسبی در جامعه, در رعایت نظم و انضباط در امور شخصی و اجتماعی بودند. آدمیبرای رسیدن به کمال وموفقیت در زندگی همیشه در تکاپوست, و در این راه نظم و برنامه ریزی کوتاه ترین و بی خطر ترین راهاست، زیرا نظم راز پیروزی انسان های بزرگ و راه فائق آمدن بر سختی ها و مشکلات است, چون انسان منظم سریعتر به اهداف خود میرسد و در جامعه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. با رعایت نظم از فرصت ها و زمان استفاده بهتری خواهد کرد, و در زندگیبه انسان موفقی تبدیل خواهد شد. نظم دارای آثار و نتایج مثبت در زندگی فردی و اجتماعی می باشد , نظیر محکم کاری در کار ها, استفاده ی بهینه از منابع و امکانات, سرعت و اتقان در کار ها, توزیع عادلانه ی ثروت در جامعه و... بی نظمی هم دارایاثرات سوء در زندگی فردی و اجتماعی می باشد, و از آنها می توان به از دست دادن فرصت ها, روزمرگی و زیان, هدر رفتننیروها و سرمایه هاو.... اشاره کرد. نظم هم در عرصه ی فردی و هم در عرصه ی اجتماعی وجود دارد. که در عرصه ی فردی می توانبه نظم در افکار,گفتار, رفتار و...اشاره کرد. و در عرصه ی اجتماعی می توان به نظم اداری ,نظم در سازمان, نظم درخانواده و...اشاره کرد. البته نظم به خودی خود ایجاد نمی شود بلکه به عواملی وابسته است که هر یک در به وجود آمدن و بقایآن تاثیر گذار است که با شناسایی آن عوامل سریعتر به نظم مورد نظر دست می یابیم. مانند ایجاد انگیزه, دینداری, برنامهریزی, تقویت سیستم نظارتی و...هم چنین موانعی هم وجود دارند, که مانع رسیدن ما به نظم می شوند که با شناسایی و برداشتن آنها از سر راه می توانیم سریعتر به نظم مورد نظر دست یابیم . برخی از این موانع مانند مسؤولیت گریزی, افراط و تفریط, شتاببی جا, سستی و تنبلی و... را می توان نام برد. روش کار دراین پژوهش به روش توصیفی، نقلی می باشد.

کلیدواژه‌ها:

نظم، انضباط، برنامه ریزی، هدف

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICRBS01-ICRBS01_091.html
کد COI مقاله: ICRBS01_091

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حسنه قره باغ, بهرام و اعظم رضوی، ۱۳۹۴، جایگاه نظم در قرآن و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان، کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه - استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، https://www.civilica.com/Paper-ICRBS01-ICRBS01_091.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (حسنه قره باغ, بهرام و اعظم رضوی، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (حسنه قره باغ و رضوی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • قرآن ک‌ی‌م مت‌رج‌مه ی محم‌د می ف‌وال‌د ون‌د ق‌م‌ش‌راله‌ادی ۱۳۷۷، ...
  • _ م‌ان‌اله‌ص‌ری، دع‌لم الاسلام، دارال‌مع‌ارف، م‌ص‌ر _ ۱۳۶۵ , ‌یق‌ل‌ی‌اصه ...
  • آم‌دی ت‌ی‌م‌ی ع‌ب‌دال‌واح‌ب‌ن مح‌م‌د، غرالح‌شم دررالح‌ک‌م ته‌ران ف‌ش‌فر ف‌گاس‌ال‌م‌ی ۱۳۷۷، ...
  • وق‌ی اب‌و ‌هر محم‌د، ال‌م‌سن مت‌رج‌م‌ه م دیو جا ی‌ق‌ف‌ا ...
  • ت‌رم‌ذی، محم‌شبع‌ی‌س‌ی، سن‌ت‌رم‌ذی، ال‌ا‌تبه الاسلایه، ۱۴۲۱ ق، چ‌اپ ول ...
  • الیی‌ان، ع‌ل‌ی ان‌ظم و لضیه‌اط در آم‌وز ه‌ای اس‌ال‌م‌ی, ۱۳۸۲ ...
  • ح‌ین‌ی، ح‌نینبن ا ح‌ش‌ف‌سی‌ثن ی‌شر ی _ هران :گ‌ش‌ار ات‌یچ‌ق‌ات، ...
  • حر ع‌اهی، شی‌خ محم‌بن‌ل‌ح‌ن، یل‌القیع‌ه، نم‌رج‌م هی‌ص‌ح‌ت‌ت هران، ن‌ش‌ر ا ...
  • _، روح الله، ح‌ی‌فه ی ام‌ام مته‌ران : م‌‌سه _ ...
  • خ‌شی‌ی‌دی ناض‌اط اچ‌م‌اع‌ی ته‌ران : م‌وی‌سه ی‌گ‌ش‌اریل‌ی م‌اجد ۱۳۷۶ ...
  • ‌غ‌ان‌ی، م‌صری، روض‌هال‌واع‌نین ته‌ران‌ن‌شر ن‌ی، چ‌اپ اول ۱۳۶۶ ...
  • یل‌م‌ی، ح‌سی‌ب‌لاب‌ی‌الح‌سن، ا الم‌ال‌ین، قم م‌وس‌سه آلبیت)۴(، ۴۱۸[ق ۴۱-دفل‌ی‌یع‌ل‌ی‌فر ف‌گ ...
  • راغ‌ب‌اطفه‌ان‌ی، ح‌تی‌ب‌ن‌ل‌ی م‌فردالت‌ف‌اظ قرآیت‌ق ص‌ف‌وان ع‌ن‌ان داوودی، ق‌م : تش‌اراتی ...
  • ویع پور فرام‌رز ف‌آت‌وم‌ی ج‌امع، ت هران: ش‌کت س ا‌ی‌گ‌ش‌ار ...
  • سی‌ح‌ان‌ی، ع‌فر، فروهغ‌بی‌ت، قذ ب‌وسیت‌ان‌لت‌اب ۱۳۸۶، چ‌اپ ۲۵ ...
  • ئوع‌ت‌ی، _ ن‌هن ت هنا : دفت‌ن‌ش ف‌ر ف‌گس‌ال‌م‌ی۱۳۴۷، چ‌اپ ...
  • ثیع‌تم‌داری ح‌م‌ی‌درضا _ ق‌دمه ی ژثون‌اس‌ی ف‌اشر داع‌لم _ ۱۳۸۱ش ...
  • شیخ ص‌دوق اب‌و ع‌ذر م‌حد ب‌وع‌ی، م _ _ عی‌کب‌رغ‌‌اری‌ت ...
  • صلع‌ی‌صس‌ف‌در, آرام‌شروان‌ی و مذ هب‌اص‌فه‌ان : چ‌اپ ن‌شرلیک‌اش ۱۳۸۸ ...
  • طوس‌ی‌فضله‌بف ح‌س‌ن این اس‌الم _ ج‌مع‌لینا ف‌ی‌ع‌وم‌القرآن _ :ک‌ش‌اراتن‌اصر خ‌س‌رو ...
  • هم‌و، ک‌ارم الخ‌لاق‌قم هن‌ش‌وراتل‌ش‌ی‌فا لوض‌ی ۱۳۷۳ ...
  • فی‌ضرک‌اشان‌ی، م‌لا حی‌‌ف‌سنیص‌اف‌ی بی‌روت : مجی‌س‌ه ی‌ا‌ی‌ل‌م‌ط‌و ع‌ات ۱۴۱۲ق ۵فی‌و ...
  • ق‌لت‌ی، مح‌سن پ‌ت‌ویژ اس‌رارن‌م‌از، نش‌اراتن‌اجا ۳۸۴به‌ران ...
  • ه‌مو، ۱۴ انلکته دی‌اره ین‌م‌از، ش‌اراتن‌اجا ۳۸۶که‌ران ...
  • ‌ی‌م‌ی‌س‌ی د م‌ح‌مد، ن‌ظم در قرآن، ک‌ش‌اراست‌ش فر ف‌گ‌س‌ال‌م‌ی، ۱۳۸۶ ...
  • آلین‌ی رازی، مح‌بنی‌ق‌وب، اص‌ولو فروع روضه‌ت‌ح‌قیق‌ع‌ی لب‌رغ‌ف‌اری بی‌روت : ۱۴۱۱ ...
  • , ج‌س‌ی، محم‌هباق، ب‌ح‌اراه‌وار ت‌رجم‌ه وس‌وی ه‌م‌ان‌ی‌ت هرانن _ ج‌نول‌ی‌ع‌ص‌ر ...
  • ‌م‌و، اخ‌لاق م‌ی‌ت دراس‌لام ته‌ران : مف‌س‌ه ی طال‌ع‌ات وپ‌ژو ...
  • م‌حم‌ودی، م‌ح‌مهبلق‌ر _ ف‌ی‌ه‌ت‌درکن‌ه‌ج للاغه بی‌روت _ م‌ی‌س‌ی اع‌ل‌م‌ی ۱۳۶۵، ...
  • م‌ص‌اح‌زدی، مح‌مشق‌ی ع‌ب‌اغ‌ی درب‌اره ی ح‌وزه ۱۳۷۶ ...
  • م‌ص‌ف‌وی، ح‌س‌ن _ فی‌لم‌مات‌القرآن، ک‌ش‌ارات وزارتف‌ر ف اس‌ال‌م‌ی ۱۳۶۱ ...
  • هم‌وت‌ف‌ی‌رروشن مت ه‌رن، مرک‌ن‌شرلت‌اب ۱۳۸۱ ...
  • ه‌م‌و، ج‌امع‌هلا دی‌گ‌اه قرآن، گ‌ش‌ارات وارت ف‌ر ق اس‌ال‌ی ۱۳۶۸، ...
  • - مو، ع‌م‌ت ها وان‌درز ها ته‌ران، گ‌ش‌ارات ص‌درا، ۱۳۸۵، ...
  • ‌م‌و، قای‌ی‌با قرآن، قم، ش‌ش‌اراتقم۱۳۵۳، چ‌اپ اول ...
  • هاشم‌یوف‌ن‌جن‌ی _ البر و ج‌م‌ی از مقق‌ان م‌رو فر ف‌گ ...
  • مش‌ام‌طال‌ب‌ی، م‌ی‌ی‌ت و رنب‌ری دت‌ش‌ل ه‌ای اس‌ال‌ی ترج‌مه پی‌ی‌دع‌ل‌ی مح‌وفیع‌ی ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.