CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

عدم قرائت واحد از مناسبات دین و سیاست در انقلاب مشروطیت عامل هژمونیک نشدن گفتمان دولت مشروطه دموکراتیک در ایران (مطالعه ی موردی: بررسی نظریات شیخ فضل الله نوری، ملکم خان، عبدالرحمن طالبوف، میرزا فتحعلی آخوند زاده و آیت الله نایینی)

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۲۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۱۴ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICRBS01_263
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۴۵.۶۵ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۱ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۲۱ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۱ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله عدم قرائت واحد از مناسبات دین و سیاست در انقلاب مشروطیت عامل هژمونیک نشدن گفتمان دولت مشروطه دموکراتیک در ایران (مطالعه ی موردی: بررسی نظریات شیخ فضل الله نوری، ملکم خان، عبدالرحمن طالبوف، میرزا فتحعلی آخوند زاده و آیت الله نایینی)

حمید سرمدی - دانشجوی دکتری علوم سیاسی

چکیده مقاله:

نوشتار حاضر گزارشی است در بارهی سر آغاز تحول اندیشه ی سیاسی در ایران عصر مشروطه. هدف از نگارشاین مقاله بررسی نقش کارکرد دین به عنوان یکی از عناصر هویت بخش سیاسی و اجتماعی در روند تحولاتایران معاصر می باشد، تا جاییکه وجود تفاسیر متفاوت و بعضا مخالف از رابطه دین و تمشیت امورات جامعهخصوصا در قبال مشروطیت عمده دلیل شکست اولین نهضت استبداد ستیزانه و آزادیخواهانه خاورمیانه گردید.آشنایی اندیشمندان این عصر با مفاهیم غربی که عمدتا از طریق سفرنامهها و ترجمه صورت گرفت، بیشترمفاهیم اومانیستی و غیر دینی بودند در جامعهای که اندیشمندان متنفذ مذهبی داشت و مردم آن عمدتا مذهبیبودند، تقابلی بغرنج و ملغمه ای از افکار پارادوکسیکال را ایجاد نمود. در حالی که عمدهی این اندیشمندان بهفکر تجدد و پیشرفت ایران بودند، بعضا افرادی مثل شیخ فضل اله نوریو محمد حسین تبریزی در رد مشروطیتو توجیه استبداد قلم فرسایی می نمودند. نگارنده معتقد است که هر طیفی از اندیشمندان در خصوص نقشدین در حکومت آینده و نقش آن در امورات جامعه نظریه پردازی کردهاند و بدون اتخاذ موضعی در قبال دیننمی توانستند نظریات جامع و علمی در خصوص ایران ارائه دهند که همین امر مبین نقش والای دین در اموراتزندگی ایرانیان است. حال سوالات اصلی پژوهش چنین است 1. آیا اندیشمندان عصر مشروطه قرائت واحدی ازدین، سیاست و دولت مشروطه داشتند؟ و 2. آیا تنوع آرا در مورد مشروطیت یکی از علل هژمونیک نشدنگفتمان مشروطیت و دموکراسی خواهی در انقلاب 1285 بوده است؟

کلیدواژه‌ها:

دین، مشروطه، سیاست، شیخ فضل الله نوری ، عبدالرحمن طالبوف، میرزا فتحعلی آخوند زاده و میرزای نایینی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICRBS01-ICRBS01_263.html
کد COI مقاله: ICRBS01_263

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سرمدی, حمید، ۱۳۹۴، عدم قرائت واحد از مناسبات دین و سیاست در انقلاب مشروطیت عامل هژمونیک نشدن گفتمان دولت مشروطه دموکراتیک در ایران (مطالعه ی موردی: بررسی نظریات شیخ فضل الله نوری، ملکم خان، عبدالرحمن طالبوف، میرزا فتحعلی آخوند زاده و آیت الله نایینی)، کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه - استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، https://www.civilica.com/Paper-ICRBS01-ICRBS01_263.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سرمدی, حمید، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (سرمدی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آجودانی، ماشاء الله.(۱۳۸۷) مشروطه ایرانی، تهران، نشر اختران. ...
  • RESEARCHH Iل BEH AVIORAL AND sOCIAL sCIENCE ۲۷ ۱uly ۲۰ ...
  • آبراهامیان، یرواند.(۱۳۸۶) ایران بین دو انقلاب، ترجمه کاظم فیروزمند، حسن ...
  • دبروجردی، مهرزاد (۱۳۸۷) روشنفکران ایرانی و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، ...
  • بشیریه، حسین(۱۳۸۷): دیباچه ای بر جامعه شناسی ایران: دوره جمهوری ...
  • طباطبایی، سید جواد (۱۳۸۶) نظریه حکومت قانون در ایران، تبریز، ...
  • فوران، جان (۱۳۸۷) مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از ...
  • شمیم، علی اصغر (۱۳۸۴) ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران، ...
  • قریشی، فردین (۱۳۸۲) بازسازی اندیشه دینی در ایران، تهران، انتشارات ...
  • کدیور، محسن (۱۳۷۶) نظریات دولت در فقه شیعه، تهران، نشر ...
  • گودرزی، غلامرضا(۱۳۸۷) دین و روشنفکران مشروطه، تهران، نشر اختران. ...
  • موسوی، محمد (۱۳۸۲) نظام سیاسی دولت در اسلام، قزوین، انتشارات ...
  • وحدت، فرزین (۱۳۸۵) رویارویی فکری ایرانیان با مدرنیت، ترجمه مهدی ...
  • همایون کاتوزیان، محمد علی(۱۳۸۷) اقتصاد سیاسی ایران:از مشروطه تا پایان ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.