مطالعه تطبیقی تعریف هنر اسلامی از نظر تیتوس بورکهارت و آندره گدار
محل انتشار: کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,645
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICRSIE01_536
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
در این مقاله به بررسی دیدگاه های رایج هنر اسلامی بویژه سنت گرایان و تاریخی نگران پرداخته شده است وافکار بوکهارت و گدار به عنوان نمایندگان این گروه ها اشاره شده است.از منظر بورکهارت هنر اسلامی کاربرد نمادو رمز را بهترین راه تبیین حقایق باطنی و عمیق دانسته میشود. و از نظر آندره گدار هنر اسلامی مضمونی تزئینی دارد که از دیگر تمدنها الگو گرفته و خلاء خلاقانه و ابداعی بودن در آن نمایان است و معتقد است بیشتر از عناصرجغرافیایی و محیطی متاثر است و قائل به مضاکین عرفانی و نمادین نیست. یکی از بزرگترین دستاوردهای هنراسلامی این بوده که توانسته تجلی صوری آن حقیقت بیکران باشد. از این رو هیچ گاه هنر اسلامی با هنر دنیوی قابل جمع نیست و تمامی هنرهای قدسی و سنتی، جلوه ای از حضور فراگیر حق و مکمل شریعت است هنراسلامی دستاورد اصولی است که به انسان می آموزداز طریق چیزی که می سازد و اشیائی که زندگی اش را دربرگرفته اند، همواره کلام خداوند را به یاد داشته باشند. تلاش برخی از مورخان هنر ، در متاثر دانستن هنراسلامی از الگوی دیگر تمدنها ، تا اندازه ای افزون بر ریشه های واقعه گرایانه آن ، ریشه در بد فهمی از مبانی فکری تمدنهای سنتی و سنت شرق ستیزی )یا اسلام ستیزی ( دارد. از این رو برخی تاریخی نگران غربی میکوشند تاهنر اسلامی را غیر بومی جلوه دهند .
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نسرین اناری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :