انواع طرح محرابی در قالیچه های سجاده ای ایران

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,339

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICRSIE01_546

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

قالی، کهن ترین هنر ایرانی و قالیبافی، اصیل ترین هنر- صنعت ایرانی است که همانند دیگر هنرها، در طی قرن ها سیر تحول و تطور خود را سپری کرده است. در این راه، تاثیر آداب و رسوم، اندیشه و باورهای مذهبی در طراحی قالی و کاربری آن قابل تامل است. یکی از طرح های اصیل و پر مصرف در بافت قالی، طرح محرابی است. این طرح به صورت ساده و یا به همراه دیگر طرح ها و نقوش در قالی بافته می شود. از سوی دیگر، کاربرد قالی به عنوان زیرانداز برای اقامه نماز ، باعث بافت قالی هایی در سایز متناسب و کوچک شده است که به قالی سجاده ای معروف هستند. این مقاله به بررسی و معرفی دو گروه از بافته های تاریخی و موزه ای ایران با عناوین قالی محرابی و قالی سجاده ای می پردازد و به استناد باورهای فرهنگی - مذهبی ایرانیان، مفاهیم و نماد پردازی محراب، سجاده و نقوش بافته شده در این قالیها را مطرح می کند.

کلیدواژه ها:

سجاده ، طرح محرابی ، قالیچه سجاده ای ، نماد پردازی در قالی

نویسندگان

شکوفه مصباحی

کارشناس ارشد پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -افروز، غلامعلی (1380)، "نماز، کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز ...
  • -تنهایی، انیس، (1388)، "نعکاس مفاهیم نماز در قالیچه های محرابی ...
  • نمایش کامل مراجع