تحلیل کنتراست های رنگی مورد استفاده در آثار مدرنیته های قرن بیستم

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 577

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICRSIE03_315

تاریخ نمایه سازی: 8 آذر 1396

چکیده مقاله:

در این مقاله به تحلیل کنتراست های رنگی مورد استفاده در آثار چند تن از مدرنیته های قرن بیستم همچون کاندینسکی، میرو، کله و دوبوفه پرداخته شده است. پس از شناسایی کنتراست های رنگی مورد استفاده در آثار هنرمندان مذکور، به یافتن شباهت های موجود در آن ها پرداخته و در نهایت این شباهت ها به تمام نقاشان آن دوره تعمیم داده شده است. آنچه که در این پژوهش بر آن تاکید خواهد شد و پرسش اصلی می باشد این است که در آثار تصویری کاندینسکی، کله، میرو و دوبوفه به لحاظ نحوه استفاده از کنتراست های رنگی چه ویژگی هایی نهفته است که باعث شده گروهی از هنرمندان مطرح سده بیستم و نظریه پردازان هنر نوین توجهی ژرف بدان داشته باشند. با رجعت به نحوه ی استفاده از پالت رنگی در آثار نقاشی مدرن با تمرکز ویژه بر آثار کاندینسکی، میرو، کله و دوبوفه استفاده هوشمندانه از رنگ را در آثار نقاشی مدرن به دنبال دارد که این مهم از جمله موارد اهمیت انتخاب این موضوع و تاثیرگذاری آن در جامعه دانشگاهی و دپارتمانهای هنری بوده است. با دقت در آثار مورد بررسی، کنتراست های رنگی مورد استفاده در اغلب آن ها کنتراست وسعت سطح و کنتراست مکمل تشخیص داده شدند که دلیل استفاده از آن ها افزایش میزان تاثیرگذاری در انتقال مضامین مد نظر هنرمند به مخاطب در اوضاع پرفراز و نشیب جامعه قرن بیستم بوده است. شیوه انجام مقاله به روش مطالعات کتابخانه ای و استفاده از منابع اینترنتی و همچنین استفاده از نظریات و مطالعات پیشین صورت گرفته است.

کلیدواژه ها:

کنتراست های رنگی ، مدرنیته های قرن بیستم ، هنر نوین ، نقاشی مدرن

نویسندگان

نرجس عابدی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، موسسه آموزش عالی کمال الملک نوشهر، ایران

هانیه دلاوریان

دکتری تخصصی رشته فلسفه هنر، دانشگاه آزاد واحد تحقیقات، تهران، ایران