ماهیت هنر ایرانی- اسلامی و تاثیر آن بر هنر روسیه

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 477

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICRTE01_013

تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398

چکیده مقاله:

در ابتدا باید بین دو مفهوم هنر غیر ایرانی، که به یک باره در سرزمین ما سر برآورده و میان مفهوم هنر اسلامی، که نسبت به آن بیگانه شده و در حال دور شدن از آن هستیم مقایسه ای صورت پذیرد. در اینجا ناگزیر هستیم که بگوییم این تحقیق، بدان معنا نیست که یکی از مفاهیم را از دیگری جدا و مورد بررسی قرار دهیم بلکه به این معناست که ماهیت هرکدام از این دو مفهوم روشن شود و وضعیت ما را نسبت به هرکدام از این دو هنر مشخص نماید و بدین ترتیب خواهیم دید که ما در ارتباط با هنر غیر ایرانی و اسلامی بیگانه ایم و در این مورد مقصر هستیم و ارتباط خود را در واقع با اصول هنرمان قطع نموده ایم. موضوع درمان هنر اسلامی، یک مسئله اساسی است که باید مورد بحث قرار گیرد. خصوصیت هنر اسلامی براساس(منع) ایجاد شده است و مستشرقین و روشنفکران عرب و مسلمان، در این خصوص یعنی منع یا عدم پذیرش، در حال تحقیق هستند. در واقع این نظر که هنر اسلامی در طول این مدت در انزوا بوده و باعث گردیده از رشد و نمو دور بماند، متضمن موارد ذیل است: یک عقیده این است که هنر تصویری، چنانکه در دوره ی یونانی و در دوره ی رنسانس و در قرن هیجدهم و همچنین در دوره ی معاصر، آنرا به عنوان یک هنر مشروع تلقی میکنند. - نظر دیگر این است که هنر اسلامی، یک هنر تزیینی است و به حدو اندازه ی هنر به معنای غربی، نرسیده است. - یافتن علل عدم ظهور هنر شکل سازی، چنانکه در دوره ی رنسانس در اروپا به کمال رسید، به جهت اینکه اسلام، ایجاد تصویر تشبیهی را منع کرده است و تنها اجازه داده که نقش عربی خود را نمایان سازد. بر اساس همین منطق در این مقاله و تحقیق علمی سعی بر مقایسه هنر ایرانی اسلامی وهنر های سایر کشور هابه خصوص وهنر روسیه خواهیم بود. در این تحقیق مقایسه جامع و کاملی بین هنر اسلامی ایرانی و هنر روسیه و تاثیر ان بر هنر روسیه خواهیم پرداخت.

نویسندگان

نوشین سلطانی

گروه هنر، واحد علی آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران