صورت و سیرت عدد هشت در معماری دوران اسلامی ایران

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,131

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU02_0963

تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394

چکیده مقاله:

عدد همواره برای هنرمندان مسلمان، مولفه جذابی بوده و استفاده از عدد و شمارگان در قالب هندسه و تناسبات اهمیت زیادی داشته است استفاده از ظرافتهای حروف ابجد در نگارش تاریخ و تناسبات معماری، تبحر در استفاد ه از شمسه و موتیف های چندضلعی در هندسه و نقوش و همچنین ترکیبهای ریاضی موجود در شکلگیری کلیات معماری ازجمله مواردی است که میتوان در معماری دوران اسلامی اشاره نمود؛ هرکدام از موارد مذکور دارای ویژگیها و خصوصیات منحصربه فرد و بعضاً بسیار پیچیده میباشد که رابطه مستقیم بین مبانی فکری و عرفانی معمار و اثر معماری دارد ازجمله این مولفه ها میتوان به استفاده از عدد هشت در معماری اسلامی اشاره نمود؛ معماران مسلمان به عدد هشت به خاطر ماهیت معنوی و فیزیکی آن در این دوران توجه ویژه ای داشته اند و از کالبد معماری، فرم بنا تا موتیف ها از آن بهره برده اند. به اعتقاد نگارندگان استفاده مذکور دارای ابعاد معنوی و مادی پنهانی داشته است و هدف این پژوهش یافتن ابعاد مذکور در پدیده های معماری دوران اسلامی هست سؤال این پژوهش این است که کیفیت ظهور و بروز عدد هشت در کالبد و معنای موجود در بناهای ساخته شده در دوران اسلامی چگونه بوده است؟ و فرض این است که در کنار مسائلسازه ای و کالبدی، معمار مسلمان در استفاده از عدد هشت به جنبه های معنوی آن نیز توجه ویژه ای داشته است که نیازمند بازشناسی و شناخت آن میباشد.

نویسندگان

محبوبه حسنی پناه

کارشناس هنر اسلامی ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

محمد یعقوبلو

کارشناس معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

احد نژادابراهیمی

استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز

حسن ثانی

کارشناسی ارشد عمران دانشگاه تبریز، محقق و کارشناس دفتر فنی دانشگاه هنر اسلامی تبریز