CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

از تاثیر نمایش شرقی برتئاتر غربی تا تبدیل نظام ثابت به نظام غیر رسمی و پویای مکانی در طراحی فضاهای نمایشی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۴۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۳
کد COI مقاله: ICSAU02_1165
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۴۷.۷ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۴ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۴ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله از تاثیر نمایش شرقی برتئاتر غربی تا تبدیل نظام ثابت به نظام غیر رسمی و پویای مکانی در طراحی فضاهای نمایشی

  نسرین حاضری - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
  علی دشتی شفیعی - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

چکیده مقاله:

تاثیر نمایش شرقی بر غربی از همان ابتدای قرن بیستم، مشاهده شد و اصلی ترین دلیل این رویکرد به تئاتر شرق را می توان در درجه اول، در وابسته نبودن نمایش شرق به ادبیات دانست که عامل موثر در استفاده از زبان نمایش یعنی حرکت است . «تئاتر برآیند فرهنگ مغرب زمین است» حال آن که مشرقیان با « نمایش» زیسته اند و فرهنگ خود را در آن باز تابیده اند. تئاتر معاصر غرب، بسیاری از تکنیک ها و شیوه های بدیع خود را از نمایش های پیچیده شرق و تعزیه ایرانی به امانت گرفته است. تعزیه به عنوان یک نمایش سنتی- آیینی، با فرم و سبک روایی، شکل پذیرفته ای به سبب غنای محتوای و ساختاری، برای همه منتقدان تئاتر دارد. برای این منظور با نگاهی به نمایش در شرق (چین، ژاپن و هند) در کنار نمایش ایرانی و یافتن مشترکات آنها به تفاوت ها و تاثیر بین نمایش شرق و تئاترغرب می پردازیم، و اینکه انگیزه متفاوت در شکل گیری این هنر، منطقی متفاوت را برای انتخاب محل اجرای نمایش پیش می آورد و محل نمایش را از حالت تصنعی که نمایشگر را «ارائه دهنده» و تماشاگر را «دریافت کننده» در نظر می گیرد و آنها را در مقابل هم قرار می دهد، خارج می کند و آن را به محیطی صمیمی برای ایجاد ارتباط بین گروهی از مردم تبدیل می کند. با ریشه یابیواژه تئاتر در نهایت به این نتیجه میرسیم که این پدیده برای آنکه پدیدار شود و به معرض تماشا درآید، به جایگاهی ویژه به نام تئاتر نیاز دارد.اما نمایش نیازمند جایگاه ویژه ای نیست، با شکستن مرزها و محدودیت ها و پر کردن خلأ ناشی از فاصله بین نمایشگر و تماشاگر نداشتن دکور، سودجویی از سمبل ها، استفاده از هر گونه امکانات و در هر کوی برزن می شود آن را برپا کرد،که این همان عدم وحدت مکانی و سست کردن روابط مکانی در اجرا، برای گریز از سیطره شکوه و عظمت ساختمانی و زیبایی شناختی، و تبدیل نظام ثابت به نظام غیر رسمی و پویای مکانی است،که به عنواناصلی مهم در طراحی فضاهای نمایشی در معماری ایران مطرح است.

کلیدواژه‌ها:

نمایش شرقی ، نمایش ایرانی ، تئاتر غربی ، نظام ثابت ، عدم وحدت مکانی ، مکان پویا

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICSAU02-ICSAU02_1165.html
کد COI مقاله: ICSAU02_1165

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حاضری, نسرین و علی دشتی شفیعی، ۱۳۹۳، از تاثیر نمایش شرقی برتئاتر غربی تا تبدیل نظام ثابت به نظام غیر رسمی و پویای مکانی در طراحی فضاهای نمایشی، دومین کنگره بین المللی سازه ، معماری و توسعه شهری، تبریز، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی سازه ، معماری و توسعه شهری، https://www.civilica.com/Paper-ICSAU02-ICSAU02_1165.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (حاضری, نسرین و علی دشتی شفیعی، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (حاضری و دشتی شفیعی، ۱۳۹۳)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • ثمینی، ن و خزایی، م، ۱۳۸۲.آیین و ادبیات مقدمه ای ...
  • یاری، م، ۱۳۷۹، ساختار شناسی نمایش ایرانی _ انتشارات پژوهشگاه ...
  • I۳] بلوک باشی ع، ۱۳۸۱، فراز و فرود نمایش قدسیانه ...
  • I۵] شیخ مهدی، ع، و طاووسی، م، ۱۳۸، جستاری برمتن ... (مقاله ژورنالی)
  • شیخ مهدی، ع، و طاووسی _ ۱۳۹، جستاری برمتن نمایشی ... (مقاله ژورنالی)
  • اسلین، م، ترجمه شیرین تعاونی، ۱۳۷۹، نمایش چیست، تهران، انتشارات ...
  • مکی، ا، ۱۳۸۰، شناخت عوامل نمایش، تهران، انتشارات سروش. ...
  • 18 December 2014, Tabriz , Iran ...
  • زکریایی، م، ۱۳۷۸، در آمدی بر جامعه شناسی هنر از ...
  • بیضایی، ب، ۱۳۸۳، نمایش در چین، تهران، انتشارات روشنگران و ...
  • اگ براکت، ا، ترجمه هوشنگ آزادی ور، ۱۳۷۵، تاریخ تئاتر ...
  • تقیان، ل، ۱۳۸۱، آشنایی با نو ششصد ساله، در پهنه ...
  • گشایش، ف، ۱۳۷۹، خلاقیت نمایشی، انتشارات عفاف. ...
  • علی آبادی، ه، ۱۳۷۱، تئاتر چین، فصلنامه هنر، شماره .۲۲ ... (مقاله ژورنالی)
  • گشایش، ف، ۱۳۷۹، خلاقیت نمایشی، انتشارات عفاف. ...
  • تقیان، ل، ۱۳۸۲، عناصر مشترک میان نمایش های سنتی آسیایی، ... (مقاله ژورنالی)
  • مختاباد، م، ۱۳۷۲، جایگاه زیباشناختی تطبیقی تعزیه در تئاترمعاصر جهان، ...
  • ا صانعی، م، ۱۳۸۱، سیر صحنه آرایی نو، انتشارات نمایش. ...
  • مختاباد، م، ۱۳۷۲، جایگاه زیباشناختی تطبیقی تعزیه در تئاترمعاصر جهان، ...
  • بیضایی ب، بی تا، مقدمه ای بر نمایش شرقی، ارک، ...
  • زاهدی، ف، ۱۳۸۰، تئاتر خیابانی روند تغییر محیط قراردادی نمایش، ...
  • زاهدی، ف، ۱۳۸۰، تئاتر خیابانی روند تغییر محیط قراردادی نمایش، ...
  • زاهدی، ف، ۱۳۸۰، تئاتر خیابانی روند تغییر محیط قراردادی نمایش، ...
  • میسون، ب، ترجمه شیرین بزرگمهر، ۱۳۸۰، تئاترخیابانی وانواع دیگر نمایش ...
  • زاهدی، ف، ۱۳۸۰، تئاتر خیابانی روند تغییر محیط قراردادی نمایش، ...
  • I۳۰] عظیمی، ا، ۱۳۸۳، بازخوانی تئاتر خیابانی دهه هفتادآمریکا با ...
  • زاهدی، ف، ۱۳۸۰، تئاتر خیابانی روند تغییر محیط قراردادی نمایش، ...
  • میسون، ب، ترجمه شیرین بزرگمهر، ۱۳۸۰، تئاترخیابانی وانواع دیگر نمایش ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۱۹۹۸
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.