حکمت وجودی دایره در معماری اسلامی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,891
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICSAU02_1208
تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394
چکیده مقاله:
مقاله حاضر به بررسی ویژگی ها، پیوندها و کاربردهای عینی و ذهنی دایره به عنوان یکی از مهمترین اشکال هندسی تزئینات اسلامی و بیان جنبه های حکمی و نمادین آن پرداخته است تزئینات در هنر و معماری اسلامی همچون شنل کل بنا را می پوشاند و هدف آن تجلی وحدت ، نمود قداست و مفهوم جاودانگی است عنصر کلیدی تزئینات اسلامی هندسه می باشد و دایره در این میان از جایگاه والایی برخوردار است در جهان بینی اسلامی این دایره است که سمبل مفاهیمی همچون وجود مطلق ، وحدت مطلقه وجود، شهود، نور، مراتب ظهور نور در عالم وجود، عالم مثال و نیز صور نورانی آن مطرح است دایره در هندسه اسلامی از هندسه به قالب کیفیت هنری در آمده و از ان به عنوان پایه ای برای خلق نقوش و آرایه های هندسی معنادار و ایجاد جلوه های گوناگون تو در تو استفاده می شود در حکمت هنر اسلامی شکل مدور تنها شکلی دانسته شده که قادر به بیان جلال خداوندی است معماری اسلامی همواره موجبات استذکار مخاطب به مرکز و نقطه زایش عالم یعنی وجود خداوند متعال را فراهم کرده است با شناخت قابلیت های ذاتی منحصر به فرد دایره و سایر مشتقات هندسی ان یعنی کره، حلقه و کمان به نوعی عرصه ای مناسب در راستای استفاده هدفمند و هوشیارانه معماران از ان در طرح های معماری فراهم می گردد روش تحقیق حاضر به صورت تحلیلی ، توصیفی و استنباطی می باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
حسین ایرانی سرند
کارشناس ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
محمد رضا پاکدل فرد
دانش پژوه دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :