CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

چراغهای مسجدی و نقش نورپردازی آنها در تزیینات معماری در دورههای اسلامی، مطالعه موردی: چراغهای مسجدی دوره مملوکی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۵۸ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: ICSAU03_1238
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۹۸۸.۵۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله چراغهای مسجدی و نقش نورپردازی آنها در تزیینات معماری در دورههای اسلامی، مطالعه موردی: چراغهای مسجدی دوره مملوکی

  اعظم سهیلی پور - دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز،
آرمان شیشه گر - دکتری باستان شناسی، بازنشسته میراث فرهنگی کل
محمدرضا صباغیه یزد -

چکیده مقاله:

پس از ظهور اسلام، در پس ساخت اماکن مذهبی وجود نور، جدای از نور طبیعی، برای اماکن ضرورت پیدا کرد. نور و نورپردازی عامل مهمی در جلوه معماری و بنا میباشد و نورپردازی بر اساس کاربری ساختمانها تغییر میکند. شکل، فرم، تزیینات و نقوش چراغ مسجدی بایدبهگونهای میبود که حالت روحانی و قداست مکان را مضاعف کرده و افراد را برای عبادت آماده میکرد. شکل آن گلدانی و با استفاده از روغن وفتیله روشن میشد، تزیینات و نقوش آن نیز از نقوش اسلامی نشأت میگرفت. محل نصب آنها در فرورفتگی دیوارهای سنگی، سهکنجها و طاقچهها بود. از لحاظ جلا و شکوه در گونههای مختلف چراغهای مسجدی، چراغهای دوره مملوکی مصر شاخص است. چراغهای مملوکی به روشطلاکاری و میناکاری که بهوسیله حاشیههایی از آیات و کلمات قرآنی مزین شده و حس عرفانی و زیبایی اماکن مربوطه را صدچندان میکرد.روش پژوهش بر اساس مطالعات تاریخی و موردی از نمونههای شاخص چراغهای مسجدی در سطح جهان اسلام و سپس مطالعات تطبیقی گذشته نگر توصیفی میباشد. طبق بررسیهای بهعملآمده، تزیینات مصری )مملوکی( باز هم از روح هنرپرور هنرمندان و صنعتگران ایرانی نشأت گرفته و شاید هنرمندان دوران ایلخانی و تیموری )همدوره مملوکی مصر( در دوران خود نتوانستند در سرزمینشان ، ایران، هنر خود را بهاندازه کافی عرضه کنند و روح هنری آنها را میتوان در آثار مملوکی دید.

کلیدواژه‌ها:

چراغ مسجدی، نورپردازی، تزیینات معماری، دورههای اسلامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICSAU03-ICSAU03_1238.html
کد COI مقاله: ICSAU03_1238

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سهیلی پور, اعظم؛ آرمان شیشه گر و محمدرضا صباغیه یزد، ۱۳۹۴، چراغهای مسجدی و نقش نورپردازی آنها در تزیینات معماری در دورههای اسلامی، مطالعه موردی: چراغهای مسجدی دوره مملوکی، سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی عمران ، معماری و توسعه شهری، دانشگاه شهید بهشتی، https://www.civilica.com/Paper-ICSAU03-ICSAU03_1238.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سهیلی پور, اعظم؛ آرمان شیشه گر و محمدرضا صباغیه یزد، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (سهیلی پور؛ شیشه گر و صباغیه یزد، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • (۱) آ. پوپ. (۱۳۸۲). معماری ایران، مترجم: صدری افشار، غلامحسین، ...
  • (۴) خزائی، محمد.(۱۳۸۰). "مادگرایی در هنر اسلامی‌تویل نمادین نقوش در ... (مقاله کنفرانسی)
  • (۵) رابینسون، بزیل ویلیام _ استنلی، تیم.(۳۸۷ ۱). کارهای شیشه، ...
  • (۷) سجادی، علی. (۱۳۷۵).، سیر تحول محراب در معماری اسلامی/ ...
  • (۸) شایسته فر، مهنازو محمدیان، لیلا. (۱۳۸۰). "جایگاه و نمود ... (مقاله کنفرانسی)
  • (9) Garboni, Stefano.(20 03). Mamluk enamelled and gilden _ lass ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۱۱۶۸۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.