واکاوی اندیشه های نادر اردلان در بناهای معماری معاصر ایران نمونه های مورد مطالعه: موزه هنرهای معاصر تهران و مدرسه عالی مدیریت

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,667

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU04_1608

تاریخ نمایه سازی: 11 مرداد 1396

چکیده مقاله:

شناخت معماری اصیل ایرانی با هدف رسیدن به مبنایی برای پدیدآوردن آثاری جاودانه و هویت مند در معماری معاصر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. معماران برجسته ای در تاریخ معماری معاصر ایران وجود دارند که آراء و اثارشان کمک شایانی به ثبت معماری بومی ایران نموده است. در این مقاله اصول هفتگانه مطرح شده در کتاب حس وحدت نادر اردلان، در شاهکارهای معماری دوتن از پیشگامان معماری معاصر ایران مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت. در این راستا مدرسه عالی مدیریت به طراحی نادر اردلان که برجسته ترین اثر او می باشد و موزه هنرهای معاصر تهران به طراحی کامران دیبا، به واسطه کمک شایان نادر اردلان به وی در طراحی موزه، انتخاب گردیدند. در این راستا، پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با روش گردآوری اطلاعات، به صورت اسنادی و نیز میدانی، به مطالعه آثار مذکور پرداخته است. فلذا، ابتدا منابع مکتوب مرتبط با موضوع، جمع آوری، اطلاعات مورد نیاز استخراج، و سپس مسیله پژوهش حاضر با بررسی عناصر موجود در هر بنا با هدف تامل در معماری اصیل ایرانی و میزان تاثیرپذیری آن از اصول نادر اردلان، معرفی گشته است. چنانچه از نتایج مقایسه تطبیقی برمی آید می توان چنین اظهارنظر کرد که رعایت کلیه اصول هفت گانه مورد نظر اردلان در هر دوبنا مشهود است. در مدرسه عالی مدیریت به نظر می رسد طراح گرایش بیشتری به سوق بنا به سمت معماری مدرن داشته است. طراحی المان های تندیس گونه معماری و استفاده تلفیقی از مصالح آجر و بتن، و ایجاد فضای باز وسیع بر اساس الگوی باغ ایرانی و منطبق با عملکرد بنا، همه بیان گر این مهم است که نوآوری بیش تری در این بنا نسبت به موزه هنرهای معاصر دیده می شود. اما آنچه مشهود است پایبندی معماران به ارایه ماهیت سنتی و بومی در انتظام فضایی و ساماندهی احجام و فرم های هر دو بنا است. این بناها را می توان به عنوان حلقه اتصال معماری سنتی و مدرن ایران دانست. بدون شک رعایت این اصول هفت گانه در انتقال تدریجی سنت به مدرنیسم معماری ایران بی تاثیر نبوده است. شاید بتوان گفت آنچه باعث انفصال معماری امروز ایران از معماری گذشته آن شده است، عدم رعایت اصول طراحی پیشگامان معماری معاصر ایران می باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

پری ناز کشتکاران

گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ،ایران

ندا شاه کرمی پور

گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ،ایران

بهاره صالحی افروز

گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ،ایران

طاهره نصر

گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ،ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :