پدیدارشناسی طراحی معماری مبتنی بر زبان بدن

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 324

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_0163

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

در سیر دیالکتیک اندیشه نظری معماری همیشه این پرسش وجود دارد که معماری برای چه کسی است، انسان به عنوان مخاطب آفرینش در هستی باید به عنوان هدف و مقصود معماری نیز قلمداد شود. در معماری معاصر یک نوع تفکر بر ساختمان ها و سیمای شهری متبادر شده که سعی دارد کاملا از معماری حس زدایی کند، با نادیده گرفتن نیاز بنیادین انسان به عنوان مخلوقی که محتاج زندگی جمعی است، انسان از بعد روانشناسی نیازی مبرم به برقراری دیالوگ حسانی با فضای پیرامون خویش دارد، تا بدان واسطه برای فضا در ضمیر خود هویت سازی کند. اینگونه معماری به انسان کمک می کند جهان خود را اندکی بیشتر شبیه به رویاهایش کند. کنون معماری ما انسان را نادیده می گیرد، با این رویکرد خصمانه ادراک انسان توان سنجیدن و لمس تنانه جهان را از دست می دهد، و شهر از پیکر زمان حذف می شود، چون هیچ انگیختار خاطره ای در آن روی نمی دهد. لذا برای بازگشت به انسان باید به حواس فیزیکی و متا فیزیکی او اصالت بخشید، بنابراین این مقاله جستاری تطبیقی در تجربه زبان بدن در برخی آثار مطرح معماری صورت میدهد.

نویسندگان

سیدمحمدعلی جورسرایی

کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران

راضیه لبیب زاده

دکتری مهندسی معماری، هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران