ظهور باورها در نقوش سقانفار ((سقانفارحمزه کلا(شش پل)بابل))

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 456

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_1164

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

سقانفارها بناهایی هستند با سبکی متفاوت از معماری ، سبکی ساده و برگرفته از محیط که به فراخور زمان موجود خود به وجود آمده اند. فضایی باز و مستطیل شکل بر روی ارتفاع ، همراه با چوب کاری های ساده و زیبا توانسته فرمی عرفانی و حیاتی معنوی برای این اثر پدید آورد. تابش نور به دل و جان این بنا ها و انعکاس نقوش ، یادآور معماری فرازمینی است. نقوش هندسی و غیر هندسی و تضاد هایی که به صورت پراکنده و معمولا نا منظم در سقانفارها مشاهده می شود ، شامل نقوش های گیاهی ، جانوری و انسانی است که به دست هنرمندان بومی این منطقه و به روش های بسیار ساده توانسته جلوه گاه اثری ماندگار باشد. اثری که بیانگر بعد هنری – مذهبی است و از اندیشه های کهن و بومی الهام گرفته است. باورهای متفاوتی باعث پیدایش نقوش سقانفارها شده اند .علاقه به طبیعت یکی از آن دسته از باورهاست. نماد های به وجود آمده در سقانفارها جلوه گر باورها و اعتقاداتی است که از فرهنگ مردم مازندران سرچشمه می گیرد و هنر و مذهب را در غالب هنر اسلامی پدیدار کرده است.

نویسندگان