مولفه نور در نگارگری ایرانی در جهت پیوند با معماری ایرانی-اسلامی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 385

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_1393

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

با توجه به آشنایی افراد جامعه با فرهنگ و تاریخ کشور کهن ایران ،لزوم دستیابی به اسنادی که این مهم را میسر نماید خودنمایی می کند که یکی از این اسناد که راه را برای شناخت تاریخ و هویت جند هزارساله کشور آسان می نماید آثار نگارگری است. نگارگری، انگاره‎ای است که سرتاسر وجود معنوی و تاریخی فرهنگ و هنر ایران را در برگرفته است و همچون سایر هنرهای ایرانیان، متاثر از مفاهیم مانا و اعتقادات مذهبی و روحانی مردمان ایران زمین است به طوری که نور جلوه خداوند است که حضورش در معماری اسلامی تجلی می یابد و هنرمندان مسلمان وفادارانه با تاثیر هوشمندانه از زبان تصویری آیین ها و معماری و بیشن های دوران گذشتهبه آثار خود روحی عارفانه و فرازمینی اعطا کرده است. از طرفی پرداختن به آن می تواند از جهات مختلف در شاخه های نگارگری مطرح و مورد بحث باشد که در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی ، مولفه نور در نگارگری ایرانی در جهت رشد و گسترش و حس مکان و دلبستگی به عناصر کالبدی و معماری اسلامی متصور شده ،بررسی می شود به امید آنکه تا حدی افق دید مخاطبان را نسبت به واژه گزینی هدفمند نور در نگارگری ایرانی وسعت بخشد

نویسندگان

هانیه جهاندارلاشکی

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران