تاثیر رنگ در باورهای مذهبی و نقش آن در معماری اسلامی ونگارگری ایرانی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 527

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_1803

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

حضور الهی در معماری اسلامی یا در مساجد ساده وسفید رنگ اولیه جلوه گر شده است که بی آرایه بودن کامل شان به شدت یاد آور وحدتی است که همه غنای عالم را به تنهایی داراست، یا در نمادهای استادانه رنگ آمیزی شده و طاقهایی آشکار است که هماهنگیشان خود جلوه گر وحدت در کثرت و بازگشت کثرت به وحدت است . یکی از مهم ترین عناصر بصری در عالم محسوسات رنگ است که با ایجاد تنوع و الوان های مختلف رنگی در هندسه هستی، انسان ها را با پدیده های محسوس طبیعی آشنا میکند و از این طریق به سوی خود جلب نموده و طبیعت را منبعی برای الهام بشر ساخته است تا با آفرینش هنری در کالبد رنگ، احساسات روزگار خود را بازگو کند ودر این الهام، نگاه انسانهای مختلف با مذاهب مختلف به آن قابل تامل است. حکمای اسلامی نیز در باره رنگ و تاثیر شگفتی حاصل از آن در حوزه نگارگری و معماری، آرایی را از خود بر جای گذاشته اند. که ارتباط حالات روحی عارف با طیف های رنگی را مورد تحلیل قرار می دهد.در انتها نیز به نقش رنگ در نگارگری ایرانی که همواره جایگاه تجلی فرهنگ ایرانی اسلامی بوده است، پرداخته می شود. این مقاله برآن است تا به بررسی یکی از عناصر مهم و اساسی در هنرهای تجسمی یعنی رنگ و میزان تاثیرگذاری آن، در هنر نگارگری ایرانی و معماری اسلامی بپردازد. روش تحقیق روشی کتابخانه ای از راه مطالعه ی منابع و متونی است که در ارتباط باهنر رنگ، معماری و باورهای مختلف مذهبی به آن است.

نویسندگان

امید محمدی

کارشناسی ارشد معماری (مدرس گروه معماری موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی میعاد مهاباد)