جایگاه روش طراحی هندسی در معماری معماری اسلامی ایران و معماری غرب

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 486

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU06_0537

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

یکی از دانش هایی که از دیرباز برای ساماندهی به شکل و کالبد فضا به کار گرفته میشد، هندسه است. هندسه دانشی است که به ویژگی ها و روابط میان شکلها و اندازه ها میپردازد. به نظر میرسد هندسه در کار معماری اسلامی و معماری غرب)کلاسیک تا مدرن( نقش محوری ایفا میکرده است هندسه مبنای علمی معتبری برای معماری بوده است. همچنین یکی از علومی است که از معماران انتظار میرفت با آن آشنایی کافی داشته باشند و از آن استفاده نمایند. به عبارت دیگر، این علم بخش مهمی از مجموعه دانش معماری را در گذشته تشکیل میداد است. البته این امر تنها به هنر و معماری اسلامی خلاصه نمیشود بلکه این رابطه نزدیک هنر و هندسه در سایر تمدنها نیز وجود داشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه هندسه در روش طراحی معماری اسلامی ایران و معماری غرب بود که با روش پژوهش تحلیلی توصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش سوالات: - 1(هندسه چگونه در معماری اسلامی ایران و غرب تجلی یافته است 2(سیر تحول هندسه در معماری اسلامی ایران و معماری غرب بر چه دیدگاهی رشد یافته و متحول شده است ؛ مطرح شد. نتایج حاصل چنین مینماید که روش طراحی هندسی در معماری اسلامی ایران خدا محور بوده و به لحاظ جهان بینی خاستگاه دینی داشته است. سیر تحول معماری غرب در دو دوره ی کلاسیک و مدرن مطرح شده است. دوره کلاسیک هندسه مقدس اش را مدیون طبیعت بوده و دوره مدرن صرفا انسان محور و دارای هندسه منتزع میباشد.

نویسندگان

محسن نوروزوند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشگین شهر و دانشجوی دکترای معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.

نگار سریع الاطلاق فرد

کارشناس ارشد معماری.