CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

جایگاه نور و رنگ در فلسفه ی سهروردی و تأثیر آن بر معماری مساجد مطالعه ی موردی مسجد میرزا علی اکبر مجتهد اردبیل

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۴۶۱ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: IHICONF01_042
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۱۶.۳۱ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله جایگاه نور و رنگ در فلسفه ی سهروردی و تأثیر آن بر معماری مساجد مطالعه ی موردی مسجد میرزا علی اکبر مجتهد اردبیل

  شب بو محمدی - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
    حبیب شهبازی شیران - عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، گروه باستان شناسی

چکیده مقاله:

مساجد تجلی حالات درونی سازندگان آن هستند. معماران مسلمان در آثار خود همواره تحت تأثیر تفکرات معنوی و درونی خود بوده اندکه مربوط به جهان ملکوت می باشد. در این میان فلسفه از جمله علومی است که اصلی ترین مباحث آن مربوط به پیوند جهان عالم محسوس با عالمملکوت است. اندیشه ی سهروردی نیز بر پایه ی نور و ظلمت و بازگشت نهایی موجودات به نور مطلق، شکل گرفته است. نظرات و اندیشه هایسهروردی در مورد فلسفه ی اشراق، اعتقاد او به عالم خیال و دیدگاه او در خصوص نور ملکوتی به نوعی با معماری اسلامی (قدسی) در ارتباط بودهاست. در این مقاله با استناد به منابع مکتوب تاریخی و شواهد باستان شناسی و به روش میدانی و کتابخانه ای به بررسی نوع معماری مسجد میرزاعلی اکبر مجتهد پرداخته شده است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که مراتب و تشکیک وجود در نظام فلسفی سهروردی چگونه درمعماری این مسجد متجلی میشود؟ به این منظور با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی نقش فلسفه ی سهروردی در معماری مسجد مذکور پرداخته شده است و هدف از آن نمادشناسی عناصر مسجد میرزا علی اکبر مجتهد از دیدگاه عرفانی و فلسفی بوده است. نهایتاً نتیجه ی حاصل ازپژوهش نشان خواهد داد که تزئینات و عناصر مسجد در عین پیچیدگی و کثرت، یادآور بازگشت به وحدت مطلق هستند.

کلیدواژه‌ها:

رنگ، فلسفه اشراق، مسجد میرزا علی اکبر مجتهد، معماری اسلامی، نور

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-IHICONF01-IHICONF01_042.html
کد COI مقاله: IHICONF01_042

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمدی, شب بو و حبیب شهبازی شیران، ۱۳۹۵، جایگاه نور و رنگ در فلسفه ی سهروردی و تأثیر آن بر معماری مساجد مطالعه ی موردی مسجد میرزا علی اکبر مجتهد اردبیل، کنفرانس بین المللی فرهنگ، هنر و معماری اسلامی، جزیره کیش، موسسه همایش آگرین پرتو، https://www.civilica.com/Paper-IHICONF01-IHICONF01_042.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (محمدی, شب بو و حبیب شهبازی شیران، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (محمدی و شهبازی شیران، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • دریسی خسرو شاهی، یتا، حکمت تزئینات در هنر و معماری ...
  • اهل‌سرمدی، نفیسه، ۱۳۸۸، از قوه‌ی خیال تا حضرت مثال (جایگاه ...
  • بلخاری‌قهی، حسن، ۱۳۸۴آ، حکمت، هنر و زیبایی، تهران: دفتر نشر ...
  • _ ۱۳۸۴ب، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، تهران: سوره‌ی ...
  • _ ۱۳۸۴ج، تجلی نور و رنگ در هنرهای ایرانی- اسلامی، ...
  • بورکهارت، تیتوس، ۱۳۸۶، مبانی هنر اسلامی، ترجمه امیر نصیری، تهران: ...
  • _ ۱۳۸۸، جهان‌شناسی سنتی و علم جدید، ترجمه حسن آذرکار، ...
  • بمانیان، محمدرضا؛ علی‌نسب، محمدعلی، ۱۳۹۱، بررسی نقش نور در تبیین ...
  • جامی، نورالدین عبدالرحمن، ۱۳۸۲، نفحات‌الانس من حضرات القدس، تصحیح محمود ...
  • حسینی‌شاهرودی، سید مرتضی، ۱۳۸۵، مقایسه تطبیقی جکمت اشراق و حکمت ...
  • حیدری، عصمت، ۱۳۸۳، نقش رنگ در تزئینات معماری اسلامی (از ...
  • دینانی، غلامحسین، ۱۳۸۶، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ...
  • ستاری ساربانقلی، حسن، ۱۳۸۰، تجلی عرفان، نور، رنگ در معماری ... (مقاله کنفرانسی)
  • ا سهروردی، شیخ شهاب‌الدین، ۱۳۷۳، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به ...
  • شایگان، داریوش، ۱۳۰، بت‌های ذهنی، خاطره ازلی، تهران: امیرکبیر، ص ...
  • I۱۸ شهبازی شیران، حبیب، ۱۳۸۵، آثار مهم و برجسته‌ی ساختمانی ...
  • شهیدی، شریف؛ بمانیان، محمدرضا، ۱۳۸۸، نقش خدامحوری در شکل‌دهی به ...
  • علیجانیان، مریم، ۱۳۸۴، پژوهشی در اندیشه‌های عرفانی شهاب- الدین سهروردی ...
  • اینینگر، آندریاس، ۱۳۶۶، فر و معماری، مجله عکس، ترجمه نصرالله ... (مقاله ژورنالی)
  • I۲۳] محمدیارزاده، سجاد؛ یغمایی، سپیده، ۱۳۸۴، بازخوانی استعاره ایجاز نور ... (مقاله کنفرانسی)
  • I۲۴ نصر، سیدحسین، ۱۳۷۰، جاودانگی و هنر، ترجمه سید محمد ...
  • I۲۵] نیکوبخت، ناصر؛ قاسم‌زاده، علی، ۱۳۸۷، سمبولیسم نور و رنگ ...
  • September, 2016, Kish Island, IRAN ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۹۷۳۷
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.