متناقض نمایی در شعر سنایی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 464

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IICMO03_305

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1396

چکیده مقاله:

متناقضنمایی در بلاغت، بیانی است که در ظاهر با خودش در تناقض باشد و بین دو موضوع متناقض، نوعی اتحاد ایجاد کردهباشد؛ اما در اصل دارای حقیقتی است که از راه تفسیر یا تاویل بتوان به آن دست یافت. حکیم سنایی غزنوی، همانطور که در ورود مضامین عرفانی، زهدیات و قلندریات به شعر، ابداع غزلهای مغانه و ایجاد سبک جدید در شعر فارسی، پیشگام است، اولین شاعری است که مفاهیم و تصاویر متناقضنما را به مقدار فراوان وارد شعر کرده است. در این پژوهش که اولین تحقیق کامل و مستقل در بارهی متناقض نمایی در آثار سنایی است، تمام آثار او )حتی آثار منسوب به او( مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفته و تمام موارد متناقض، استخراج گردیده است، سپس آن مطالب از دیدگاههای مختلف، بررسی و تقسیم بندی شدهاست. بیشترین تعداد متناقض نماهای سنایی به ترتیب در دیوان، و مثنوی حدیقه و مقدار کمتری در دیگر مثنویهای او دیده میشود. پارادوکسهای او بیشتر در حوزهی مفاهیم ماورایی و عرفانی است )بیش از 80 %( و درصد کمی از آنها، غیرعرفانی است؛ همچنین بیشتر متناقض نماهای او در قالب جمله آمده است و درصد کمتری از آنها به شکل ترکیب و عبارت است. از نظر محتوا نیز متناقض نماهای او به دو دستهی معنایی و لفظی تقسیم میشوندکه بیش از 90 % آنها معنایی و درصد ناچیزی در حوزهی لفظی قرار میگیرند.

کلیدواژه ها:

سنایی ، تناقض ، متناقض نمایی ، مفاهیم و تصاویر متناقض

نویسندگان

علیرضا شوهانی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام

غلام حسنی

دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام