مبانی فقهی ماده 264 قانون مجازات اسلامی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 706

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IICMO05_171

تاریخ نمایه سازی: 5 آبان 1397

چکیده مقاله:

یکی از گناهانی که در شرع مقدس اسلام حرام دانسته شده و برای آن مجازات حدی تعیین شده است، مصرف مسکر است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز به تبع شریعت اسلامی در ماده 264 : مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. بنابر فقه امامیه بین انواع مسکرات، تفاوتی وجود ندارد و مصرف تمامی انواع آن اعم از مایع و جامد، موجب ثبوت حد می شود. همچنین استعمال مسکرات، اگر چه بنابر نظر فقهای امامیه، لازم است که به صورت شرب و تناول یعنی داخل شدن مسکر از طریق حلق به شکم، باشد، اما در حقیقت، استعمال مسکرات منحصر در این روش نمی باشد، بلکه به هر روشی مورد استفاده قرار گیرند و قابلیت مست کردن فرد از آن طریق، وجود داشته باشد، حد ثابت می شود. همچنین، تحقق مستی شرط ثبوت حد نمی باشد و همینکه ماده مصرفی، قابلیت مست کردن فرد را داشته باشد، کافی است حتی اگر در زمان مصرف، مستی حاصل نشود. به همین دلیل، اگر مسکری را با آب یا مایع دیگر، مخلوط نمایند، مادامی که قابلیت مست کنندگی آن، از میان نرفته است، مصرف آن موجب حد است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

یاسر ملک پور شلمزاری

دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق جزا مدرسه عالی شهید مطهری (رحمه الله)