CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

کالبدشکافی نوع انسان و لزوم توجه به روان آدمی

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۱۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۲۹۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۶
کد COI مقاله: INDM03_015
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۲۱.۰۸ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۱۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۶ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله کالبدشکافی نوع انسان و لزوم توجه به روان آدمی

سیاوش راستی کوشکقاضی -

چکیده مقاله:

اینکه "انسان" روح است یا جسم؟ ماهیت آن پاک است یا پلید؟ تمایلات درونی او رو به کدام سو دارند؟ و سئوالاتی از این قبیل، مسائلی است که قبل از ورود به هر موضوع در حوزه علوم انسانی، باید به آنها پرداخت. از گذشته‌های دور، از زمان صدر اسلام و بلکه دورتر از آن، یونان باستان همواره موضوع ابعاد وجودی انسان ذهن اندیشمندان را به خود مشغول ساخته و سخن‌های فراوانی در رابطه با این موضوع بیان گردیده است. "افسانه اورفئی" که محور آیین اورفئی است و به "اورفئوس"(Orphéc) منسوب است از قدیمی‌ترین ایده‌های در مورد ابعاد وجودی انسان است. بر اساس این افسانه، "دیونوسوس"(Dionysos) پسر "زئوس" و "سمله" خدایان یونان باستان است. "دیونوسوس"( افسانه‌ها در مورد دیونوسوس فراوان و ضد و نقیض است) در آغاز جوانی، انگور و طریق استفاده از آنرا کشف می‌کند و خدای تاکستان، شراب، باروری و جذبه عارفانه می‌گردد. "دیونوسوس" در سرزمین‌های مختلف سیر کرده و مردم را به پرستش "رز" و روشهای پرستش آن دعوت می‌نمود. پیروان این آیین معتقدند علاوه بر آنکه از طریق مستی و بیخودی می‌توان به انسان رهایی و الهام بخشید، به آنها خلاقیت خدایی نیز اعطاء می‌‌گردد و به همین جهت او را حامی ادب و هنر نیز شمرده و گسترش موسیقی،‌ آواز و رقص‌های یونان را ناشی از جشن‌های آیین او می‌دانند. در این آیین "تیتان‌"ها(Titan) شش پسر "اورانوس" و "گئا" و خدایان شروری هستند که بر "دیونوسوس" رشک برده و بر خدایان نیکی شورش می‌نمایند. "زئوس" برای نجات جان "دیونوسوس"، او را به صورت گاو نری در می‌آورد اما تیتان‌ها متوجه شده و به آن حمله کرده،‌ آنرا پاره پاره می‌کنند و می‌خورند. "زئوس" را خشم می‌گیرد و صاعقه‌ای فرستاده و تیتان‌ها را می‌سوزاند. بنا بر این افسانه، انسان از خاکستر تیتان‌های شرور سوخته که در درون خود، خدای نیکی‌، عرفان، ادب و هنر را دارند، بوجود آمده یعنی ممزوجی از نیکی و پلیدی، خیر و شر، تاریکی و روشنایی. در این آیین بدن، عنصر تیتانی و نفس یا روح، عنصر دیونوسوسی است. عالی‌ترین هدف انسانی رهایی روح از جسم است که با تزکیه و ریاضت و گردن نهادن به آیین اورفئی حاصل می‌گردد. روح تزکیه شده پس از مرگ در جشنی شرکت کرده و سپس به سوی آسمان‌ها پر می‌کشد و در آنجا از حیات ابدی خود بهره می‌جوید. فرهنگ دینی ما نیز، برای انسان هویتی ممزوج از خیر و شر قائل است. هویتی آسمانی در قالبی زمینی. انسانی را که خداوند در قرآن معرفی می‌نماید دارای ویژگی‌های است از جمله: از خاک آفریده شده( سوره روم آیه 21)، ضعیف خلق شده( سوره نساء آیه 29)، از گل خشکیده( سوره حجر آیه 27)، نومید و ناسپاس است( سوره هود آیه 10)، ستمگر و ناسپاس است( سوره ابراهیم آیه 35)، از نطفه ای بی ارزش آفریده شده(سوره نحل آیه 5)، از عجله آفریده شده(سوره انبیاء آیه 38)، تنگ نظر است(سوره اسراء آیه 101)، مجادله گر است(سوره کهف آیه 55)، ظالم و جاهل است(سوره احزاب آیه 73)، حریص و کم طاقت است(سوره معارج آیه 20)، می خواهد در تمام عمر آزاد بوده و گناه کند(سوره قیامه آیه 6)، در رنج آفریده شده(سوره بلد آیه 5) و در زیان است(سوره عصر آیه 3). پس "انسان" چگونه موجودی است؟ در بُِعد جسم، از خاک و گلی بدبو آفریده شده و در بُِعد شخصیت وجودی، ضعیف،‌ نومید، ناسپاس، ستمگر، عجول، تنگ‌نظر، جاهل، حریص، کم‌طاقت، بسیار دشمنی‌کننده، بسیار جدل کننده و زیانکار و این همه بعد زمینی انسان است. در مقابل، بعد الهی او یعنی‌ روح خداست که در این کالبد و جان دنی دمیده شده است و فطرت او را چنان الهی تقویم نموده تا با تمام ضعف و ناتوانی و حقارتش، فقط زمانی که در منزل او مأوی می‌گیرد، آرامش یابد(سوره حجر آیه 30 و سوره روم آیه 31). تمامی ویژگی‌های زمینی انسان، خصوصیاتی هستند که می‌توانند او را در راه صلاح و فلاح نیز به پیش برانند.

کلیدواژه‌ها:

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-INDM03-INDM03_015.html
کد COI مقاله: INDM03_015

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
راستی کوشکقاضی, سیاوش، ۱۳۸۶، کالبدشکافی نوع انسان و لزوم توجه به روان آدمی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه، تهران، شرکت کیفیت ترویج، https://www.civilica.com/Paper-INDM03-INDM03_015.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (راستی کوشکقاضی, سیاوش، ۱۳۸۶)
برای بار دوم به بعد: (راستی کوشکقاضی، ۱۳۸۶)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.