کارکرد روانشناختی رنگ ها در دیوان ناصرخسرو
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 617
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
INPE01_044
تاریخ نمایه سازی: 13 اسفند 1398
چکیده مقاله:
رنگ به عنوان برجسته ترین و نمودارترین عنصردرحوزه محسوسا ت از دیر باز تاکنون موردتوجه انسان بوده وهمواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت نافذ خویش نموده است. رنگ، مایه آرایش جهان آفرینش و نمایانگر قدرت نقاش زبر دست هستی است. امروزه به عقیده بسیاری از بزرگان ادب و هنر جهان، رنگ، مهمترین عنصر دربروز خلاقیت های هنری است. از آنجا که شعر، گزینش واژه هایا به تعبیر دقیقتر، نقاشی با واژه هاست، بی گمان انتخاب رنگها در عرصه هنرمندی شاعرنمی تواند بی تاثیر باشد و انتخاب آگاهانه یا ناآگاهانه هررنگ ازسوی شاعر، بیانگر دیدگاه وی نسبت به هستی و پدیده های آن محسوب می گردد. دقت نظر در میزان بسامد واژگان رنگین در آثار هر شاعر می تواند ما را به بسیاری از ویژگیهای اخلاقی و رفتاری شاعر و همچنین لایه های زیرین جهان بینی وی رهنمون سازد. ناصرخسرو از شاعرانی است که از عنصر رنگ در سروده های خویش بهره ای آگاهانه جسته است. اشعار او سرشار از تصاویر رنگی مربوط به طبیعت، تصاویر اجتماعی و سیاسی و حوادث و امور حاکم بر جامعه است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که رنگ سیاه از پربسامدترین رنگ ها در اشعار ناصرخسرو است و ناصرخسرو فضای استبداد و خفقان روزگار خودش را در لوای این رنگ به تصویر کشیده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
پیمان پاسبان ذوقی
دانشجوی دکتری زبان ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده زنجان، ایران
زری پاسبان ذوقی
کارشناسی ارشد زبان ادبیات فارسی