تقابل تفکر و معماری دردوره صفوی(مکتب اصفهان)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 552

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IRANIESLAMI01_107

تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395

چکیده مقاله:

روش زیستی که انسان برای خویش برمی گزیند به همراه نوع تعاملات و برخوردهای اجتماعی وی که براساس تفکر او شکل میگیرند اورا نیازمند ایجاد فضاهایی خاص و تعریف شده می نمایند تا بتوانند به نحو مطلوب شرایط لازم را برای زیستن و برای تعاملات اجتماعی او فراهم آورند. هر بنا دارای سه ساحت است: ساحت اول نوعی سرپناه است در جهت حفظ و امنیت انسان در برابر گزندها. ساحت دوم ساختمان است که در آن علاوه بر کارکردهای مورد نیاز، عناصری از زیبایی شناسی و امنیت روانی ظهور می یابد. ساحت سوم معماری است یعنی بنایی که در آن معنا مقدم بر فرم است و به یک عبارت در معماری، معانی و مفاهیم صورت تجسمی می یابند. از گویاترین و زیباترین زبان های بصری و تجسمی تمدن اسلامی، معماری است که در بناهای پرشکوه مساجد، مقابر،آرامگاه ها، تکایا و حتی در مدارس علمی، بازارها، حمام ها، کاروانسراها، پلها و.... ظهور نموده است. هندسه، فرم، رنگ، کتیبه، مقرنس، نقوش انتزاعی، آب و نور عناصر بنیادی این معماری اند که تمامی بر بنیان معانی و مفاهیم اسلامی شکل گرفته و ظاهر گشته اند. هنر و معمادی اسلامی متأثر از عرفانی شکل گرفت که از یک سو بنا به شرافت واقعیت در تصویر گری خود، آن را نفی نمی کند اما از سوی دیگر در متن واقعیت نیز نمی ماند بلکه راهی می جوید تا حقیقت واقعیت و باطن ظاهر را کشف کند راهی که جز با اشراف و مکاشفه و شهود نمی توان بدان دست یافت به همین دلیل است که بسیاری از آثار هنری اسلامی امضا ندارد. و آن آثاری که امضا دارد نیز صفت هنرمند را الحقیر، المذنب، الفقیر ... ذکر می کنند. هنرمند اسلامی یک سالک است سالکی که به کشف آمده است. هنر، تجلی شهود او و دریافت های مستقیم او در مواجهه با عالم حقایق یا اعیان ثابته است.

نویسندگان

محمد وارسته

خیابان قصردشت، ک40/2ساختمان 108

هاجر فرخی

پل زرگری، خیابان چوگیا، فرزانگان 7، پلاک 317

مهدی بنیادی نژاد

قدوسی شرقی، پلاک 78

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • گرابار، الگ، شکل گیری هنر اسلامی، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، ...
  • جوانی، اصغر، مکتب نگارگری اصفهان، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ...
  • شریف، محمد، تاریخ فلسفه در اسلام، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ...
  • فخری، ماجد، سیر فلسفه در جهان اسلام، ترجمه نصرالله پورجوادی، ...
  • کربن، .هانری، تاریخ فلسفه اسلام، ترجمهاسدالله مبشری. سیدحسین نصر، امیرکبیر، ...
  • لولر، رابرت، هندسه مقدس، فلسفه و تمرین، ترجمه هائده حائری، ...
  • بورکهارت، تیتوس، هنر اسلامی؛ زبان و بیان، ترجمه مسعود رجب‌نیا، ...
  • هیلن‌برند، روبرت، معماری اسلامی، ترجمه دکتر آیت الله زاده شیرازی. ...
  • بلخاری قهی، حسن، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، انتشارات ...
  • _ 1. اسکندری، ایرج، هنر و زیبایی از دیدگاه اسلام ...
  • آشتیانی، سید جلال الدین، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران ...
  • کونل، ارنست، هنر اسلامی، ترجمه هوشنگ طاهری. نشر طوس، تهران ...
  • -طباطبایی لطفی، زکیه سادات، معمار عشق : به مناسبت بزرگداشت ...
  • نمایش کامل مراجع