استفاده از گیمیفیکیشن در سیستم های مدیریت دانش

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,238

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IRCEM02_049

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

در اقتصاد امروزی که از آن با عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش یاد می شود، استفاده از دانش، تجربه، سرمایه های فکری و مهارتی که کارمندان یک سازمان در اختیار دارند به امری ضروری تبدیل شده است و یک نوع مزیت رقابتی برای سازمان ها به شمار می آید به گونه ای که حتی برخی از نویسندگان از آن به عنوان باارزش ترین سرمایه یک سازمان یاد کرده اند. در این میان، چالشی که بسیاری از سازمان ها با آن مواجه هستند این است که چگونه دانشی را که در بین کارمندانشان پخش است استخراج و استفاده نمایند. بدین منظور، سیستم های مدیریت دانش توسعه پیدا کردند. علی رغم اینکه بسیاری از سیستم های مدیریت دانش از ساختار و طراحی مناسبی برخوردار هستند، این سیستم ها نیز نتوانسته اند کمک قابل توجهی به اشتراک گذاری دانش نمایند. مهم ترین دلیل بی استفاده ماندن این سیستم ها بی انگیزه بودن کارمندان شناسایی شده است. یکی از روش های نو ظهور برای افزایش انگیزه ی افراد و استفاده از سیستم های اطلاعاتی گیمیفیکیشن است. استفاده از این مفهوم در حوز ه ی مدیریت دانش به یک رشته دانشگاهی جدید در برخی از قاره ها تبدیل شده است. در این مقاله هدف، آشنایی با گیمیفیکیشن و بررسی تاثیر مثبت آن، بر مدیریت دانش و سهولت بخشیدن اشتراک گذاری آن است. این کار، از طریق بررسی نمونه های موفقی که در این زمینه وجود دارد صورت گرفته است. با مرور برخی از منابع گیمیفیکیشن و استفاده از گیمیفیکیشن در مدیریت دانش، مشاهده شد که این مفهوم می تواند به داشتن فرآیند مدیریت دانش کارا کمک کند.

کلیدواژه ها:

گیمیفیکیشن ، مدیریت دانش ، سیستم های مدیریت دانش ، عناصر بازی

نویسندگان

زهرا آقایی

دانشجوی کارشناسی ارشد نرم افزار کامپیوتر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

علی خالقی

استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)