بررسی معیارهای کالبدی در ایجاد حس مکان نمونه موردی، موزه هنرهای معاصر تهران
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 761
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
IRCIVIL01_167
تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396
چکیده مقاله:
پدیدارشناسی معماری به مثابه پدیدارشناسی محیطی تعریف می شود و روش پدیدارشناسی به ایجاد محیط های واجد معنا مانند: حس مکان ، روح مکان و معنای مکان می پردازد که آنها مولفه های اساسی در هویت مکانی بشمار می روند. همچنین این مسایله در طراحی مکان بسیار حایز اهمیت است که حس مکان برای حفظ و ارتقای فرهنگ جامعه امری ضروری می باشد. در واقع حس مکان علاوه بر وظیفه ی نمایش آثار گذشته به معرفی و آموزش نیز می پردازد. پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی در بستر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مشاهده ای، به صورت مکتوب و غیرمکتوب می باشد و تحلیل آن بر اساس مصاحبه با اساتید معماری و اشخاص مسیول در موزه است. روند پژوهش مقاله در رویکردی پدیدارشناسانه، به بررسی پدیده مکان از دیدگاه نظریه پردازان پدیدار شناسی کریستین نوربری شولتز ، steele ، Fritz (Yi-Fu Tuan) ، John Brinckerhof ، David hummon پرداخته شد تا امکان احراز و بازخوانی مفهوم مکان از دیدگاه شان ممکن شود. و سپس به تحلیل و تدوین مفاهیم حس مکان در این موزه در حوضه هنر و معماری و معرفی هنر و فرهنگ ایران و ارزیابی الگوی خدمات موزه به کاربران و عموم مردم در طراحی آن گردید. نتایج بدست آمده حاکی از امکان پذیری و بهره گیری از هنر برای شناخت اقلیم، فرهنگ، جامعه شناسی، روانشناسی و رابطه متقابل آن با معماری،پدیدارشناسی معماری و پدیدارشناسی محیطی است.
کلیدواژه ها:
حس مکان ، تحلیل موزه هنرهای معاصر تهران
نویسندگان
سروناز رضوی
استاد، گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران، ایران
پریسا عظیم پورکیوی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری،گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران، ایران