بررسی مبانی نهضت هنر نو در و تاثیر آن بر معماری ایران(پهلوی اول)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,223

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IRCIVIL03_371

تاریخ نمایه سازی: 18 خرداد 1398

چکیده مقاله:

در اواخر قرن نوزدهم تحولی در طراحی مجسمه سازی، نقاشی، گرافیک، طراحی پارچه و ... به وجود آمد که آرت نوو نام گرفت، به این ترتیب گرایش متفاوتی در طراحی مبلمان و تزئینات داخلی ایجاد شدکه بعدها گسترده ی نفوذ آن در کلیه ی اجزای داخلی و خارجی ساختمان نمایان شده این جنبش در هنر و معماری اروپا نقشی قطعی بر شکل گیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت. مشاهده برخی آثار معماری معاصر در ایران (به ویژه تهران) که آشکارا تحت تاثیر برخی از گرایش های سبکی این جنبش قرار دارند، نشان از ورود گستره ی این جنبش هنری غرب به معماریمعاصر ایران در مقطعی خاص دارد. تنوع، تشابه و تفاوت های این گرایش های سبکی، تا اندازه ای است که مطالعه ای تطبیقی بر روی این دوره از معماری معاصر ایران را ضروری می نماید. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نهضت هنر نو، جستوجوی ریشه های آن در بطن تاریخ قرن نوزدهم، هنرمندان و محصولات هنری این دوره می پردازد، و در ادامه به بررسی تطبیقی گرایش های معماری آرت نوو در غرب و مقایسه اصولی آن ها در معماری ایران، به یک سبک شناسی از این دوره در ایران نزدیک می شود؛ و در آخر با توجه به بررسی های انجام شده، چند باب منزل مسکونی وساختمان های که در شیراز به این سبک ساخته شده اند را شناسایی و با استفاده از تصاویر ارائه خواهد داد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

سیده زهرا حسینی مقدم

مدرس دپارتمان معماری، دانشکده فنی و حرفه ای پسران مرودشت، دانشکده فنی و حرفه ای استان فارس

حمیدرضا نوری ید

کارشناسی ارشد ،دانشگاه علوم و تحقیقات فارس ،مهندسی معماری

ریحانه شهریاری کهکرانی

کارشناسی معماری, گرایش معماری داخلی، دانشکده حافظ شیراز