احصان از منظر فقه شیعه و حقوق کیفری ایران
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی حقوق و علوم سیاسی
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,333
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ISCV01_078
تاریخ نمایه سازی: 23 آذر 1397
چکیده مقاله:
واژه احصان ریشه قرآنی و روایی دارد که درباره هر یک از زن و مرد به کار رفته است و در اصطلاح فقه عفت و پاکدامنی است که در معنای مفعولی و فاعلی یعنی کسی که خود را از بی عفتی باز دارد. مساله احصان و تاثیر آن در مجارات از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه فقهاء بوده و امروزه با تحولات شگرف در حوزه تکنولوژی ارتباطات جمعی، حریم خانواده ها به شدت در معرض خطر واقع شده است. لذا بررسی تمهیدات لازم برای مقابله با این خطرات از مسایل اساسی جامعه به شمار می رود چرا که اسلام در مورد شخص محصن و محصنه سخت گیری نموده است. که حاکی از آن است که احکام حکیمانه خداوند در خصوص خاطیان مسایل جنسی و تغییر مجازات آن ها در شرایط احصان از تازیانه (جلد) به سنگسار (رجم) برای آرامش نهاد مقدس خانواده و آسایش جامعه بشری بوده است. نکته پایانی اینکه نیاز به این گونه مجازات ها در جامعه امروزی به دلیل گسترش تصاعدی بی بندوباری بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. مقاله فوق به واکاوی نقش احصان در تقریر مجازات حدود (زنا و لواط) از دیدگاه اسلام و قانون مجازات اسلامی 1392 پرداخته است.
نویسندگان
میثم موسی زاده
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس،ایران
عادل نحوی
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران
محسن باقری توانی
کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران