نگاهی جامعه شناختی به وضعیت معلولین جسمی-حرکتی در فضاهای شهری
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,295
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ISEPP01_168
تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395
چکیده مقاله:
امروزه پدیده معلولیت بیش از آنکه تنها به فرد معلول مربوط باشد، امری اجتماعی است. جامعه نقش بسزایی در شرایط زندگی افراد معلول و برخورداری آنها از حقوق برابر با سایر افراد جامعه ایفا میکند. فضاهای شهری به عنوان مکان هایی که حضور و تعامل اعضای یک جامعه را میسر میسازند، در برقراری ارتباط معلولین با سایر افراد از اهمیت ویژهای برخوردارند. وجود بسترهای مناسب برای حضور معلولین در فضاهای شهری، جایگاه و اهیت ویژهای دارد و فراهم آوردن آن، موجب مشارکت و فعالیت معلولین در عرصه اجتماع می گردد. نبود امکانات و بستر مناسب در شهرها برای حضور افراد معلول در فضاهای شهری مشکل ایجاد میکند و این امر باعث کمرنگ شدن حضور معلولین در فضاهای عمومی می شود. بی توجهی جامعه به نیازهای معلولین به طرد و محرومیت اجتماعی آنها منجر می شود و حاشیه نشینی اجتماعی را برای آنان به همراه میآورد. لذا هدف مقالهی حاضر این است که با نگاه جامعه- شناختی و با مروری بر نتایج به دست آمده از پژوهشهای صورت گرفته در مورد معلولین، وضعیت افراد معلول در فضاهای شهری را مورد توجه و بررسی قرار بدهد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که در حالت کلی، وضعیت فضاهای شهری برای حضور و فعالیت معلولین در سطح شهر چندان مساعد و مطلوب نیست و افراد معلول چه از لحاظ بافت فیزیکی شهرها و چه از لحاظ تعامل با سایر افراد جامعه ، برای مشارکت وفعالیت خود در سطح شهر با موانع و مشکلاتی مواجه هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
داود رضی
گروه علوم اجتماعی،دانشگاه مازندران
منا علیمردانی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :