یک روش تسریع الگوریتم بهینه سازی پنگوئن با استفاده از معماری پردازنده گرافیکی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,884

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ITCT06_085

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

الگوریتمهای فرا ابتکاری که از رفتار جانداران در طبیعت الگوبرداری میشوند یک روش مناسب برای حل مسائل بهینه سازی به شمار میروند. الگوریتم های هوش گروهی یک دسته از الگوریتم های فرا ابتکاری هستند که از رفتار گروهی جانداران برای بقاء الگوبرداری شده است و به عنوان یک روش موثر برای حل مسائل پیچیده شناخته میشوند. الگوریتم بهینه سازی پنگوئن یک الگوریتم هوش گروهی است که بر اساس رفتار گرم شدن دسته پنگوئنهای امپراطور الگوبرداری شده اند، دارای دقت بالایی در حل مسائل بهینه سازی است. اما چالش مهم این الگوریتم مانند سایر روشهای فرا ابتکاری در این است که برای یافتن جوابهای بهینه دقیق لازم است که اندازه جمعیت و تکرار به قدر کافی بزرگ در نظر گرفته شود تا فضای مسئله به خوبی مورد جستجو قرار گیرد، از طرفی چالش اصلی زمان اجرای الگوریتم نیز خواهد بود در این پژوهش برای افزایش سرعت الگوریتم بهینه سازی پنگوئن از روش موازی سازی با استفاده از معماری پردازنده گرافیکی و چارچوب کودا استفاده میشود. نتایج آزمایشات نشان میدهد که افزایش اندازه جمعیت شتاب اجرایی الگوریتم موازی را نسبت به الگوریتم سری افزایش میدهد.

کلیدواژه ها:

الگوریتم فرا ابتکاری ، الگوریتم بهینه سازی پنگوئن ، معماری پردازنده گرافیکی

نویسندگان

ریحانه بهاروند

مدرس دانشکده فنی خرم آباد - دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان گروه کامپیوتر و ریاضی - دانشکده فنی خرم آباد - دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان - ایران

کیوان مرادی پور

عضو هیئت علمی دانشکده فنی خرم آباد - دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان گروه کامپیوتر و ریاضی - دانشکده فنی خرم آباد - دانشگاه فنی و حرفه ای استان لرستان - ایران