بررسی نقوش اسلامی در کالبد بناهای پیرامونی میدان امام اصفهان از چشم انداز آموزه های دینی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 597

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IUSD01_102

تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395

چکیده مقاله:

با ورود اسلام به ایران هنر ایران وارد مرحله جدیدی از تحول شد و به دلیل آنکه اسلام استفاده از نقوش انسانی و حیوانی را جایز نمی دانست هنرمندان به ایجاد تحول و ترقی در نقوش گیاهی روی آوردند این تلاشها به پیروی از دوران ساسانی بود که به آن رنگ و آب اسلامی داده شد بار دیگر در این دوره تنوع در پیچش های دوره اشکانی زنده شد و قرینه سازی و لچک و ترنج و شمسه رواج پیدا کرد مبحث نقوش اسلامی در ایرانی همیشه از جمله مسائل مهم در بررسی کالبد یک بنا به شمار می رود از آن جا که هنر ایرانی دارای ظرافت ها و ریزه کاری های بسیاری است در بررسی نقوش اکثر قریب به اتفاق نقوش ختایی و اسلیمی در مساجد ایران نیز به مواردی بر می خوریم که جای تامل و درنگ دارد این ظرافت ها در نقوش کاشی کاری دوره صفوی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در این دوره با بسیاری از موارد در نقوش کاشی کاری رو به رو می شویم که عناصر دو طرف قرینه در جزئیات از نظر فرم و رنگ با هم متفاوت اند و در واقع قرینه نیستند و شاید نوعی قرینه در بی قرینگی باشد روش تحقیق توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای و تاریخی می باشد در این گذر به بررسی نقوش اسلامی میدان نقش جهان اصفهان مهمترین بنای دوران صفویه می پردازیم

نویسندگان

تورج جلیلی

دکترای معماری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماهشهر

داود محمدی گمیک

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد واحد ماهشهر

فرناز محمدی الاسوند

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد واحد ماهشهر

پرویز مهبودی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد واحد ماهشهر

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسکندرپورخرمی، پرویز. (383 1)اسلیمی و نشان ها.تهران:وزارت فرهنگ و ارشاد ...
  • یاوری، حسین.(1139).سیری در هنر و معماری ایران.تهران:سیمای دانش. ...
  • هنرفر، لطف الله.(1376).شهر تاریخی اصفهان.تهران.انتشارا ت گلها.چاپ چهارم. ...
  • هنرفر، لطف لله.(1335).راهنمای ابنیه ی تاریخی اصفهان.اصفهان: چاپخانه ی امامی. ...
  • هنرفر، لطف الله.(1350).میدان نقش جهان اصفهان.هنر و مردم.شماره05 1.صص2-28. ...
  • تام سن، منصور.(383 1).طراحی نقوش سنتی، رشته صنایع دستی.تهران:شرکت چاپ ...
  • بورکهات، ت. مبانی هنر اسلامی، ترجمه و تدوین:امیر نصری.تهران.1386. ...
  • فولادوند، »، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی ...
  • اپهام پوپ، آرتور.(378 1).صنایع ایران در گذشته و اینده.ترجمه عیسی ...
  • اپهام پوپ، آرتور.(1370).معماری ایران.ترجمه غلامحسین صدری افشار.تهران:چاپ فرهنگیان. ...
  • اپهامپوپ، ارتور.(373 1)برسی هنر ایران.مترجم: غلامحسین صدری افشار، تهران:فرهنگیان، چا ...
  • اشراقی، فیروز.(378 1).اصفهان از دید سیاحان خارجی.تهران:آتروپا پ _ ...
  • پیرنیا، محمد کریم. (383 1).سبک‌شناسی معماری ایرانی.تهران: نشر معمار. ...
  • شایسته، محمد، رضا قاسمی.(383 1).اصفهان، بهشتی کوچک اما زمینی. اصفهان:فرهنگیان ...
  • نمایش کامل مراجع