مطالعه فرم و نقش پرنده در آثار منسوجات دوره ساسانی و مقایسه آن با دوره ایلخانی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 867

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JELVEH01_047

تاریخ نمایه سازی: 9 شهریور 1398

چکیده مقاله:

سرزمین ایران از نظر پیشینه ی منسوجات، با توجه به روش ها و تولیدات آثار نساجی در تاریخ صنایع تمام ملت ها بی نظیر است. دوره ساسانی یکی از شاخص ترین دوره ها در زمینه منسوجات بوده است که دربردارنده تجارب اجتماعی، فرهنگی و اعتقادات دوران خود می باشد. یکی از شاخصه های مهم این آثار استفاده از نقوش پرنده است که به صورت تزئینی تاثیرعمیق بر زیباشناسی منسوجات گذاشته است، با گذشت دوره های مختلف هنر کهن رو به تکامل راه می یابد چرا که با حمله مغول به ایران تغییرات بسیاری در سبک هنری به وجود آمد، همین امر باعث شده تا نقوش حیوانی چون پرنده طبیعی تر، ترسیم گردد و نقوش تزیینی گیاهی و نوشتاری با قدرت بیشتری در ترکیب بندی به چشم آید. پژوهش پیش رو در پاسخ به این پرسش بوده که فرم نقش پرنده در آثار نساجی در دوره ساسانی به ایلخانی چگونه بوده است به این دلیل ضمن بررسی ویژگی های بصری به لحاظ رنگ و فرم با نقش پرنده و وجوه اشتراک و افتراق در آثار منسوجات دو دوره بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است. نتایج حاصل از بررسی چهار نمونه نشان میدهد که فرم پرنده در آثار منسوجات ایرانی نسبت به دوره ساسانی طبیعیتر ترسیم شده است و دوره ساسانی به علت اعتقادات فرمها صورت انتزاعی و ترکیبی از چند حیوان اسطورهای و گیاه می باشد اما ساده ترسیم شده است، رنگ در منسوجات ساسانی تحت تاثیر طبیعت بوده و بیشتر رنگ های سرد مورد استفاده قرار گرفته است اما در دوره ایلخانی بیشتر تحت تاثیر آیین اسلامی بوده و گرم و تیره است. افتراقات منسوجات این دو دوره بیشتر در ترکیب بندی نقوش تزیینی بوده است و وجوه اشتراک آن در قرینه، تکرار و ریتم، نقش پرنده می باشد.

نویسندگان

زهرا عبدالهی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه هنر و معماری کمال الملک نوشهر، ایران

هانیه دلاوریان

دکتری تخصصی فلسفه هنر، مدرس دانشگاه هنر و معماری کمال الملک نوشهر، ایران