تفسیر و مطالعات تطبیقی در آثار کوبیسم پابلو پیکاسو و جلیل ضیاءپور

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,193

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JELVEH01_056

تاریخ نمایه سازی: 9 شهریور 1398

چکیده مقاله:

پابلو روئیز پیکاسو یکی از برترین و تاثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم میلادی است. مشهورترین هنرمندی، که در تمام نقاط جهان حتی در روستاهای دور افتاده به عنوان سمبل هنر شناخته شده است. در سراسر دهه های پربار گذشته آثاری خلق کرد که از نظر شیوه بیان و شگرد کار یکسره باهم فرق دارند. پیکاسو با نیروی شگفتانگیزی سنت هایی که تعلیمات محافظت شده ی آکادمی هنر بود، را درهم ریخت. وی به همراه ژرژ براک سبک کوبیسم را پدید آورد. سبک کوبیسم سالها بعد در هنر معاصر ایران توسط جلیل ضیاءپور با تلفیق سنت و آیین ایرانی به کار گرفته شد و هنر نقاشی ایران را دگرگون کرد. در نوشته های چاچی خروس جنگی، ضیاءپور در عقیده هنری خویش ابطال نظریه های مکاتب گذشته و معاصر را به چاپ رساند وبا وجود دشوارترین شرایط فرهنگی و اجتماعی پیش رو، برآن شد، تا نیم قرن تاریخ هنر ایران را تحت تاثیر نظریه خویش کند. هر دو هنرمند با به تصویر کشیدن خروس به صورت جسورانه، برای دفاع از هرگونه اندیشه و یا حرکت نابخردانه ای از سمت محافظه کاران و آگاه کردن همگان از تحولی نو بهره برده اند. در برخی از مطابقت های تصویری تغییر و تحول شیوه نقاشی را از تاریکی به روشنایی بارنگ، فرم هندسی، حالت عناصر و ترکیب بندی دیده می شود. هر دو سعی بر این داشتند که از اسطوره های زمان خودشان اثری خلق کنند و فضای دوبعدی و خطوط کوبیسم حاکم بر برخی آثار به چشم می خورد. در کوبیسم پیکاسو، آنالیز اشیا به سطوح هندسی، احجام پیچیده، سطوح همزمان از زاویه دیدهای مختلف وبعد چهارم، تفکر و فلسفه اروپایی و در کوبیسم ضیاءپور، سادگی منطقی، خطوط منظم تکراری سمبل کاشی درایران، بینش عارفانه و درونگرایی ازجمله ویژگی های آثار این دو هنرمند می باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

ام لیلا دماوندی اصلی

دانشجو کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر و معماری کمال الملک، شهرنوشهر، استان مازندران، ایران.

علیرضا اکرمی حسن کیاده

عضو هیات علمی گروه نقاشی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، استان گیلان، ایران.