استعاره مفهومی بت در عرفان اسلامی و مقایسه آن با زیبایی شناسی روح هگل

سال انتشار: 1400
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 86

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ADAB-2-4_006

تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1401

چکیده مقاله:

استعاره از دیرباز در شکل ادبی و بلاغی آن مورد توجه ادبا بوده است، اما با نظریاتی که لیکاف و جانسون درباره استعاره های مفهومی ارائه دادند، استعاره معنای گسترده و بااهمیت ­تری یافت. یکی از استعاره­ هایی که در ادبیات فارسی از جنبه ­های ادبی بسیار مهم بوده و مایه خلاقیت هنری و زیبایی­ شناسی شده، استعاره بت است. چون عرفا درباره بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم ادبیات عاشقانه برداشت­های عرفانی داشته ­اند، در مورد بت نیز برداشت­ها و تعابیر متفاوتی به کار برده ­اند. این اصطلاح در میان تعابیر دینی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بت­ پرستی با عقوبت همراه بوده است؛ به همین دلیل می توان ادعا کرد که عرفایی چون مولوی و شبستری و ابن عربی با توجه به این که در نظرات خود به رحمت الهی توجه بیشتری داشته ­اند، به استعاره زدایی از بت پرداخته اند. برای مقایسه، در تفکرات هگل نیز مشابه چنین نظریه ­ای را در زمینه پیکرتراشی یونانیان شاهدیم. در این مقاله با اتکا به این موارد در پی اثبات این مسئله هستیم که استعاره های مفهومی از دیرباز مورد توجه متفکران و به ویژه عرفا در تفاسیرشان بوده است. هرچند این متفکران از نظام و چارچوبی که لیکاف و جانسون ارائه داده­ اند، بی­ بهره بوده ­اند، اما این مسئله را به شکل دیگر و در قالب دیگری مطرح کرده­ اند.    

نویسندگان

هادی نورمحمدی کمال

دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم ...
  • ابن عربی، محمد ابن علی (۱۳۸۵)، فصوص ­الحکم، ترجمه، توضیح ...
  • احمدی، بابک (۱۳۷۵)، حقیقت و زیبایی، درس­های فلسفه هنر، چ ...
  • ایزوتسو، توشیهیکو (۱۳۹۲)، صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه محمدجواد گوهری، تهران: ...
  • حافظ، شمس ­الدین محمد (۱۳۵۹)، دیوان حافظ، به تصحیح و ...
  • داوری اردکانی، رضا؛ رضا نیلی ­پور؛ علیرضا قائمی­ نیام؛ آنتونی ...
  • دومینیک، لویس و گات بریش (۱۳۸۵)، دانش­نامه زیبایی شناسی، مترجمان: ...
  • سعدی، مصلح ابن عبدالله (۱۳۷۷)، دیوان غزلیات استاد سخن سعدی ...
  • شبستری، محمود (۱۳۹۲)، شرح ساده گلشن راز، بهروز ثروتیان، تهران: ...
  • شمیسا، سیروس (۱۳۷۰)، معانی و بیان ۲، تهران: دانشگاه پیام ...
  • عبدالرزاق، جمال­الدین (۱۳۲۰)، دیوان استاد جمال ­الدین محمد ابن عبدالرزاق ...
  • عطار، فریدالدین (۱۳۵۶)، دیوان شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، حواشی و ...
  • فتوحی، محمود (۱۳۸۵)، بلاغت تصویر، تهران: سخن ...
  • کرمانی، خواجو (۱۳۶۹)، دیوان اشعار خواجوی کرمانی، به تصحیح احمد ...
  • مصلح، علی­ اصغر (۱۴۰۰)، هگل، تهران: علمی ...
  • مولوی، مولانا جلال­الدین محمد (۱۳۹۱)، کلیات شمس تبریزی، بانضمام شرح ...
  • مولوی، مولانا جلال­ الدین محمد (۱۳۸۸)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد ...
  • هاشمی، زهره (۱۳۸۹)، «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و ...
  • نمایش کامل مراجع