ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی رواقیان و اسپینزا

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 386

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_AKGH-13-26_004

تاریخ نمایه سازی: 27 مرداد 1397

چکیده مقاله:

تفکر رواقی از گذشته تاکنون بر فلسفه غرب تاثیر به سزایی داشته است تاثیر این تفکر در دوره جدید یعنی قرون 16تا18 بسیار تعیین کننده بود است اخلاق در اندیشه ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد اما این اصول مبنای اخلاق نیستند در تفکر رواقیان اخلاق قویا بر منطق و فیزیک مبتنی بود اخلاق در نگاه آنان مهم ترین بخش فلسفه بود و دیگر بخش های فلسفه مبانی یا مقدمات آن به شمار می آمدند در اندشه اسپینزا نیز چنان که از چینش و نام کتاب او آشکار است متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است کاوش در اخلاق رواقی اسپینزاییشان می دهد شرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است انسان با فضیلت انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران توانایی های ذهنی بیشتری دارد در نتیجه انسان فضیلت مند بسیار فعال است از دیگر سو برخی انفعالات همچون اندوه ترس افسردگی خود باختگی و .. بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند انسان با فضیلت دچار این انفعالات نیست پس فضیلت عین نیرومندی است این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تاثیر می گذارد این مقاله می کوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینزا رابطه اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینزا تبیین کند

نویسندگان

سید علی اصغری

استادیار گروه مطالعات کاربردی اخلاق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی