ناروایی هم جنس گرایی در نظریه اسلامی قانون طبیعی؛ نقد مقاله درباره اقلیت های جنسی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 707

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_AKGH-14-32_004

تاریخ نمایه سازی: 4 خرداد 1398

چکیده مقاله:

ناروایی همجنس گرایی که بیشتر در قالب برهان امر غیرطبیعی تبیین می شود، چندی پیش توسط آقای آرش نراقی، در مقاله ای با عنوان درباره اقلیت های جنسی مورد مناقشه قرار گرفت. از نظر او، براهین عقلانی ممکن برای غیرطبیعی بودن هم جنس گرایی در حکمت عملی اسلامی مخدوش هستند. وی با تعریف طبیعت و اتکا بر تعریف ارسطویی غایت گرا به دفاع از ایده تعدد کارکردها می پردازد، و بر فرض این برهان نیز هم جنس گرایی را موافق با لذت جویی دانسته آن را کارکردی هم عرض فرزندآوری برای قوه جنسی انسان معرفی می کند. نوشتار حاضر به نقد تعاریف وی، و ارایه قانون عقل عملی در نظریه اسلامی قانون طبیعی پرداخته، و نشان داده کارکردها به مثابه کمال های هر قوه نفس، رو به سوی کامل ترین غایت دارند. همچنین، براساس آموزه سنخیت، لازم است هر کارکرد با کارکرد نهایی یا همان خیر کامل سنخیت داشته باشد. به همین دلیل، توقف در کثرت و عدم نیل به وحدت، مخل غایت مندی و به لغویت می انجامد. لذت اگر به تنهایی دیده شود بر خلاف ایده انسان کامل در فلسفه اسلامی خواهد بود. موارد استثنا نیز تحلیل شده اند.

کلیدواژه ها:

نراقی ، هم جنس گرایی ، اسلام ، امر غیرطبیعی ، نظریه اسلامی قانون طبیعی ، غایت

نویسندگان

محمدحسین طالبی

گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم

محمدهادی حاضری

گروه فلسفه مضاف، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، قم