شیخ اشراق و جریان فلسفه اسلامی
سال انتشار: 1386
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 312
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_APMN-11-38_006
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1397
چکیده مقاله:
موقعیت تاریخی و خاستگاه حکمت اشراق با توجه به بارزترین وجه سده هفتمهجری یعنی حملات غزالی به فیلسوفان و نقد رواج فلسفه در جهان اسلام، به خوبیقابل تبیین است. تلقی و دریافت سهروردی از انتقادات غزالی نسبت به فلسفه با نوعمواجهه و تقابل ابن رشد با غزالی تفاوت اساسی دارد. از نظر سهروردی، غزالی نهیک اندیشمند مخالف با تعقل، بلکه منذری است که شکاف و فاصله عقل و فلسفه راگوشزد می کند. با وجود این، سهروردی بر خلاف غزالی با رویکردی اصلاحی و باطرح حکمت ذوقی در کنار استدلال و حکمت بحثی و از طریق احیای حکمت بهبازسازی بنیان فلسفه اسلامی و تداوم آن اقدام کرده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
جلیله علم الهدی
مدرس مدرسه عالی شهید مطهری