حدوث عالم از دیدگاه ابن سینا و حکیم سبزواری

سال انتشار: 1387
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 456

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_APMN-12-40_006

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1397

چکیده مقاله:

ابن سینا در بحث از مناط نیازمندی اشیا به علت، برخلاف متکلمان، معتقد است کهاین نیاز به امکان اشیا برمی گردد نه به حدوث زمانی آنها. او با توجه به تفاوت بینحدوث و امکان متعلق فعل فاعل را وجود شیء ممکن می داند. از این رو ابن سینا بهحدوث ذاتی عالم قایل است. اما حکیم سبزواری با رویکردی کاملا عرفانی نظریهحدوث اسمی را مطرح کرده است. از نظر او وجود ممکنات، ناشی از صمق ربوبیبوده و لذا مسبوق به عدم نمی باشند و هیچ حدوثی در آنها راه ندارد. از سوی دیگروجود منبسط به عنوان فعل حق در عالم دارای مراتبی چون مرتبه عقل و سپسمرتبه نفس، مثل معلقه، صور نوعی و جسمیه و هیولا می باشند. این مراتب مسبوقبه عدم و متاخر از مرتبه احدیت و حادث هستند. این اسما و رسوم به دلیل اینکهحادث اند، در نهایت زایل می شوند.

نویسندگان

مریم خوشدل روحانی

استادیار دانشگاه زنجان