بازنمایی مولف در آثار وفا بلال و آرای رولان بارت

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 732

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ARJGAP-1-1_002

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1398

چکیده مقاله:

در دوران معاصر مخاطب ، معنا و اثر هنری به عنوان متن دارای ارزش یکسانی نیستند و مخاطب از ارزش بالاتری برخوردار است زیرا معنا های جدیدی را در مواجهه با اثر می سازد . مولف در دوران معاصر تقریبا به حاشیه رانده شده است . هنردر دنیای معاصر از ابزارهای ارتباطی نوین برای تاثیر بیشتر بر مخاطب استفاده می کند. موضوع بدن در دوران معاصر مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است و حضور بدن در دوران معاصر به عنوان اثر هنری از مهمترین تغییرات است که معانی و جایگاه بدن را در هنر را تغییر می دهد . مطالعه پیش رو به اثر نقشه عراق ، اثر وفا بلال هنرمند معاصر عراقی که به آمریکا مهاجرت کرده است می پردازد . در اثر او که مولف محور می باشد متن و هنرمند یکی می باشد و معنا از طریق نشانه های نوشتاری به مخاطب منتقل می شود . او از هنر دیجیتال و نت آرت بهره می گیرد و ابزار اصلی برای خلق اثر را بدن خودش انتخاب می کند . هنر اجرا بر بدن هنرمند در حال ترویج گفتمان انتقادی جدیدی است که بر مبنای ارزش های امروز جهان شکل گرفته است. دراین پژوهش پس از بررسی نظریات بارت در مورد مولف به اثرنقشه عراق بلال پرداخته می شود که در آن نوشتار شهرهای مختلف به عنوان پیامی نشانه ای روی بدن هنرمند مطرح شده است . سوال اصلی این پژوهش مطالعه معنای نوشتار در اثر بلال است که با محوریت بدن شکل گرفته است .

نویسندگان

الهه پنجه باشی

استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

منصور حسامی

دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران .

جمال عربزاده

استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ارباب زاده، مژگان، افضل طوسی، عفتالسادات و دادور، کاتب (1396)، ...
  • اتحاد، علی (1387)، اینترنت آرت، فصلنامه هنر، سال 3، شماره ...
  • بارت، رولان (1386)، اتاق روشن، ترجمه نیلوفر معترف، تهران: چشمه. ...
  • بارت، رولان (1386)، اسطوره امروز، ترجمه شیرین دخت دقیقیان، تهران: ...
  • بلزی، کاترین (1384)، عمل نقد، ترجمه عباس مخبر، تهران: قصه. ...
  • بصیری، مهرانگیز (1392)، بدن و حواس در رسانه های نوین ...
  • پین، مایکل (1379)، بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: ...
  • سمیع آذر، علیرضا (1391)، انقلاب مفهومی، ج 2: تاریخ هنر ...
  • شمیسا، سیروس (1383)، نقد ادبی، تهران: فردوس. ...
  • گلستان حبیبی، مسعود (1388)، هنر در عصر فناوری ارتباطات، مجله ...
  • گات، بریس و آیورلوپس، مک (1389)، دانشنامه زیبایی شناسی، ترجمه ...
  • مهدی زاده، علیرضا (1388)، هنر مفهومی، کتاب ماه هنر، سال ...
  • موسوی لر، اشرف السادات و کاظمیان مروی، سمانه (1390)، تحلیل ...
  • وارد، گلن (1389)، پسامدرنیسم، ترجمه قادر، فخر رنجبری، ابوذر، کرمی، ...
  • Arbabzadeh, Afzal Tusi and Dadvar, Kateb (2017), Reformation in the ...
  • Alliance, Ali (2008), The Art Internet, Seasonal Calendar, Vol. 3, ...
  • Bart, Roland (2007), Clear Room, Niloufar Matefar Translation, Tehran: Cheshmeh. ...
  • Bart, Roland (2007), Mythology Today, Shirandekht Precursor Translation, Tehran: Center. ...
  • Belzy, Catherine (2005), The Critique, Translation of Abbas Mokbar, Tehran: ...
  • Basiri, Mehrangiz (2013), Sensations in the Enlightenment, From the Viewpoint ...
  • Bilal, W., and Lyderson, K. (2011), Drawing the Line, An ...
  • Golestan Habibi, Masoud (2009), The Art of Excellence in Communications, ...
  • Vard, Glenn (2010), Postmodernism, Translated by Ghader, Fakhr Ranjbari, Abuzar, ...
  • Gat, Briss, Anderson, Mac (2010), Encyclopedia of Practice, Translated by ...
  • Mehdizadeh, Alireza (2009), Artisticism, Book of Books, Vol. 12, No. ...
  • Mussavilar, Ashraf Sadat and Kazemiyan Maravi, Samaneh (2011), The Analysis ...
  • Pin, Michael (2000), Barth, Foucault, Althusser, Translation of the Yazdanjou ...
  • Samiyazar, Alireza (2012), Conceptual Revolution, c.2: The Contemporary World Art ...
  • Shamisa, Sirus (2004), Literary critique, Tehran: Ferdowsi. ...
  • Srimoyee, M (2016), Wafaa Bilal: 168: 01, Art Gallery of ...
  • www.wafaabillal.com ...
  • نمایش کامل مراجع