تحلیلی بر چگونگی نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 890

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-14-50_001

تاریخ نمایه سازی: 2 آبان 1396

چکیده مقاله:

یکی از مهم ترین مسایل زمانه ما، درآویختن با شتاب مهارناپذیر زمان است؛ آثار معماری آوانگارد، که خود محصولی از تحولات سریع زمینه ها، نیازها و مقتضیات زمانی- مکانی هر دوره اند، نقطه عطفی در تحولات تاریخ معماری و انتقال سبک محسوب می شوند. تاریخ هنر و معماری معاصر، بسیاری از دگرگونی های خود را، مرهون نگاه آوانگاردیسم بوده است. بنابراین، چگونگی نقد و ارزیابیاین آثار، نسبت به آن دسته از آثار معماری که دنباله روی قراردادهای رایج جامعه هستند موضوع حساس تر و پراهمیت تری تلقی می شود. می توان اذعان داشت که در بسیاری موارد، نقد و ارزیابی این آثار با اختلافات و چالش های زیادی همراه بوده است. بنابراین،پرسش هایی که این پژوهش با آن آغاز می شود عبارتند از : بایسته های نقد صحیح اثر معماری آوانگارد کدامند و عنصر زمان و مکان چگونه بر نقد اثر آوانگارد موثر است . این پژوهش، ماهیتا کاربردی، با رویکردی تفسیرگرا، به شیوه ای تحلیلی- تفسیری است؛ با استنتاج منطقی، به تحلیل و واکاوی چگونگی نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد، مبتنی بر نظریه های بازی ها یزبانی ،2 نشانه شناسی فرهنگی ، نشانه شناسی پساساختارگرا و رفتاربودن نقد م یپردازد که چهارچوب نظری پژوهش را تشکیل م یدهند. سپس، ب هعنوان شواهد تاریخی، نمونه هایی از نقدآثار معماری آوانگارد در تاریخ معماری ارایه می شود که می تواند شاهد و مویدی بر درستی پاسخ به پرسش های تحقیق باشد.یافته های تحقیق، حاکی از این است که نقد و ارزیابی آثار آوانگارد، از ویژگی نسبی ، مقید به زمان و حتی مقید به مکان برخوردار است و نتیجه ارزیابی این آثار بسیار وابسته به زمان و مکان است. به منظور داشتن نقدی منصفانه تر، وجود تناسب بین اثر معماری آوانگارد و شیوه خوانش آن امری مطلوب ب هنظر می رسد منتقد معماری باید بدان آگاه باشد. درنهایت نتیج هگیریمی شود که اگر هدف از نقد معماری، ایجاد تغییر، و فراه مآوردن زمینه های یک حرکت رو به جلو در تاریخ معماری باشد، معیارهای از پیش تعیین شده، انتخاب چندان مناسب، کارآ و منصفانه ای برای ارزیابی یک اثر آوانگارد نیستند و بنابراین، در زمان خلق اثرآوانگارد، نتیجه ای بر نقد آن اثر، مبتنی بر رویکردهایی که قوانین و معیارهای از پیش تعیین شده دارند مانند نقد اثبات گرایانه و نقد ساختارگرایانه، مترتب نیست.

نویسندگان

الهه رحمانی

پژوهشگر دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

ایرج اعتصام

دکتری تخصصی معماری، استاد دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مصطفی مختابادامریی

دکتری تخصصی تاتر، فیلم و ارتباطات، استاد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران