CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

متاع پرسپکتیو : زمینه اقتصادی پیدایش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۱۲ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۶ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۷
کد COI مقاله: JR_BAGH-15-58_006
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۷۹.۸۹ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۲ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۱۲ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳,۰۰۰ تومان بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۲ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله متاع پرسپکتیو : زمینه اقتصادی پیدایش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی

  عبداله آقایی - پژوهشگر دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
  مهدی قادرنژاد - پژوهشگر دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان

چکیده مقاله:

از اواسط دوره صفوی با اوج گرفتن مراودات تجاری و فرهنگی ایران با غرب، تحولی اساسی در شیوه نمایش فضا درنقاشی ایرانی پدیدار شد. از این زمان پرسپکتیو به شیوه هایی گوناگون در نقاشی ایرانی به کار بسته شد که تا دورانمعاصر تاثیری عمیق بر فضای نقاشی ایرانی داشت. خاستگاه تاریخی این تکنیک رنسانس اروپایی بود، بنابراین ورود اینتکنیک به نقاشی ایرانی می تواند تصویرگر نخستین بارقه های تاثیرات غرب مدرن بر نقاشی ایرانی باشد. مسیله این مقاله چگونگی پذیرش تکنیک پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی است. برخی صاحب نظران به وجود زمینه ای اقتصادیدر انقلاب علمی و فرهنگی رنسانس قایل هستند. از این منظر پیدایش این تکنیک در نقاشی نیز وابسته به آغازین مراحلرشد شیوه تولید سرمایه داری است. هدف این مقاله تفسیر شکل ویژه کاربست این تکنیک در نقاشی متاخر صفوی در پیوندبا زمینه اقتصادی آن دوران است. این تفسیر رویکردی اقتصادی دارد و بر اساس روش همتایی انجام شده است. اینروش مبتی تشخصی گونه ای شباهت ساختاری میان صورت بندی اقتصادی و اشکال فرهنگی و هنری است. یافته های اینپژوهش نشان می دهد که تکنیک پرسپکتیو در نقاشی متاخر صفوی به گونه ای ناقص و منطقه ای اجرا شده است و نقاشانایرانی خواستی برای کاربست دقیق و فراگیر آن بر فضای آثارشان نداشتند. در زمینه اقتصادی نیز در همین زمان به دنبالتمرکزگرایی قدرت در حکومت صفوی (مخصوصا از زمان شاه عباس) و انحصاری تر شدن اقتصاد شرایط برای به ظهورکارگران آزاد و تجار مستقل به عنوان ملزومات مناسبات تولیدی سرمایه داری فراهم نشد؛ بنابراین فرهنگ کمی باور مبتنی بر آن شیوه تولید نیز امکان رشد نیافت. علی رغم آشنایی و نیاز دستگاه حکومت صفوی به کالاهای تکنولوژیکغرب، شیوه تولید این کالاها در این زمان نتوانست در اقتصاد ایران ریشه بدواند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است کهکاربست تکنیک پرسپکتیو در نقاشی ایرانی به صورت ساختاری مشابه نحوه ورود و مصرف این کالا های تکنولوژیک است؛یعنی نگاه پرسپکتیوی در نقاشی ایرانی نتوانست درونی و فراگیر شود. اگر پرسپکتیو در نقاشی رنسانس نمادیاز اقتصاد سرمایه داری در مرحل های خاص از رشد آن است؛ این تکنیک در نقاشی ایرانی تنها بازنمایی آن نماد است.بازنمایی نمادی که با زمینه اقتصادی خود پیوندی ندارد. در این زمینه کاربست پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفویرا می توان گون های بازنمایی مضاعف تعبیر کرد.

کلیدواژه‌ها:

نقاشی متاخر صفوی، زمینه اقتصادی، مناسبات تولیدی، فضا، پرسپکتیو

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-15-58_006.html
کد COI مقاله: JR_BAGH-15-58_006

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
آقایی, عبداله و مهدی قادرنژاد، ۱۳۹۷، متاع پرسپکتیو : زمینه اقتصادی پیدایش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی، ماهنامه باغ نظر 15 (58)، https://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-15-58_006.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (آقایی, عبداله و مهدی قادرنژاد، ۱۳۹۷)
برای بار دوم به بعد: (آقایی و قادرنژاد، ۱۳۹۷)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

علم سنجی و رتبه بندی مقاله

مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
نوع مرکز: دانشگاه دولتی
تعداد مقالات: ۱۸۲۱
در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.