ساخت الگویی برای تحلیل جهان هنر معاصر براساس دستگاه روحانی جهان دینی با استفاده از جامعه شناسی دین ماکس وبر

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 431

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-15-66_005

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

بیان مسیله: نظام روحانی دین چگونه بر الگوی مسلط جامعه تاثیر می گذارد عوامل شکل گیری جهان هنرمعاصر کدام اند ساختارهای نهادی هنر معاصر همچون گالری از طریق چه راه هایی شکل ها و فرم های جهانهنر را شکل داده اند هدف و روش تحقیق: هدف اصلی این مطالعه، تطبیق ساختار جهان دینی و نظام روحانی آن در ساخت الگویمسلط دوران بر جهان هنر (هنر معاصر) است. می خواهیم بگوییم که ساختار جهان دینی و دستگاه و نهادهایدینی، بر ایده مسلط دوران، عوامل و کنش های آنها و سلسله مراتب قدرت تاثیر مستقیم دارد. بدین منظورباید ساحت های دین و هنر و نظام روحانی درونی آنها، به مثابه حوزه گردش ایده، آشکار شده و با بیان نسبتهریک با ساختار قدرت، براساس جامعه شناسی دین وبر به یک رده گان شناسی از نهاد هنر (معاصر) و عاملانبسط آن دست یافته و تحولات ساختاری در هریک از میدان ها را نشان دهیم. برای فهم این سلسله مراتب وتکوین دستگاه روحانی، نخست به جهان اندیشه دینی و تاثیر آن بر شکل گیری سلسله مراتب و رفتار سوژه هاپرداخته و در گام بعد به خود عوامل- نهادها و نسبت آنها با ایده مسلط در جهان هنر معاصر می پردازیم.نتیجه گیری: در پژوهش حاضر، دین و هنر به عنوان دو ظرف و متن همسان انگاشته شده اند. از خلال توجهبه نقش نهادها و نیروهای آن در خلق جهان دینی به نظر می آید که می توان این مسیر را درست تر پیمود.می توان دید که اینجا کلیسا و دستگاه روحانی آن قرابت بسیاری به سازمان ها و نهادهای جهان هنر و ساختسلسله مراتبی آن دارند. کلیسا به مانند دستگاهی روحانی است که به صورت نظام مند و تشکیلاتی دنبالساخت الگو و شیوه عمل است. معادل کارویژه آن در جهان هنر را می توان در نهاد گالری دید و با آن تطبیقداد. پیشنهاد پژوهش حاضر برای مطالعه جهان هنر معاصر و شعبه های آن همچون هنر معاصر ایران، توجه بهمسیله مشروعیت و نقش متخصصان دستگاه روحانی جهان هنر در ساخت و شکل گیری بی رقیب تمام وجوههنر و زیباشناسی معاصر از طریق اعمال این مشروعیت است.روش پژوهش حاضر در فهم این ساختار و سلسله مراتب، برآمده از جامعه شناسی دین وبر و برداشت ویژه او درتحلیل دستگاه روحانی جهان دین است. تحلیل و طبقه بندی ها را با استفاده از این زمینه نظری انجام داده ایم.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

مهدی قادرنژادحمامیان

دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان. ایران

مرضیه پیراوی ونک

دانشیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران

صدرالدین طاهری

استادیار، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. ایران