تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 480

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-16-70_003

تاریخ نمایه سازی: 18 خرداد 1398

چکیده مقاله:

بیان مسئله :در عرصه جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به هم پیوسته ای از دوسالانه ها، داکومنتا، نمایش های سراسری1 و بازار هنر را دربرمی گیرد، حضور هنرمندان ایرانی در بازار برجسته تر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالری های خصوصی و شعب خاورمیانه ای چند حراج خانه بزرگ به شکوفایی رسید، مهم ترین عرصه ای بود که هنر معاصر ایرانی را به مخاطب جهانی می شناساند. بازار هنر اما با قواعد اقتصادی خود که هنر ایران را بخشی از هنر منطقه معرفی می کرد، به تنهایی نمی توانست نماینده قابل اطمینانی برای شناخت هنر ایران باشد. آثاری که در بازار، عرضه و مبادله می شدند به نشانه های فرهنگ ایرانی ارجاع داشتند، اما این مولفه های فرهنگی در آنها چگونه بروز یافته بود هدف :هدف این مقاله تبیین و نقد رویکرد هنرمندان معاصر ایرانی به هویت فرهنگی در بازار جهانی است. نویسندگان مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش برآمده اند که گرایش های بازاری در هنر معاصر ایران چه رویکردی به هویت فرهنگی داشته است به نظر می رسد بهره برداری هنرمندان ایرانی از مولفه های هویت فرهنگی، بیش از آنکه بازتعریف معنادار آنها در نگرشی نقادانه یا ستایش آمیز باشد، در راستای بی اثرساختن و در نهایت کالایی کردن آنهاست. روش تحقیق:این پژوهش با بهره گیری از نقد مارکسیستی روش توصیفی- تحلیلی را مبنا قرار داده است. نتیجه گیری:هویت فرهنگی در آثار ایرانی، با ازدست دادن معنای تاریخی ، بی آنکه پیوندی واقعی با مسائل دوران معاصر پیدا کند، تنها به کالایی برای فروش تبدیل شده است.

نویسندگان

فاطمه پورمند

دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س).

عفت السادات افضل طوسی

دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه الزهرا (س).

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • •آشنا، حسام الدین و روحانی، محمدرضا. (1389). هویت فرهنگی ایرانیان ...
  • •اسمیت، فیلیپ. (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی. ت : حسن ...
  • •ایگلتون. تری (1383). مارکسیسم و نقد ادبی. ت : اکبر ...
  • •جیمسون، فردریک. (1386). منطق فرهنگی سرمایه داری متاخر. ت : ...
  • •رابرتس، آدام. (1386). فردریک جیمسون: مارکسیسم، نقد ادبی و پسامدرنیسم. ...
  • •زرلونی، السیا. (1395). اقتصاد هنر معاصر (بازارها، راهبردها و نظام ...
  • •کشمیرشکن، حمید. (1394). هنر معاصر ایران : ریشه ها و ...
  • •مکاریک، ایرنا ریما. (1390). دانش نامه نظریه های ادبی معاصر. ...
  • •میلنر، آندرو و براویت، جف. (1394). درآمدی بر نظریه فرهنگی ...
  • •نگری، آنتونیو و هارت، مایکل. (1391). امپراطوری: تبارشناسی جهانی شدن. ...
  • • Alexander, V. D. & Bowler, A. (2014). Art at ...
  • • Babaie, S. (2011) Voices of Authority: Locating the Modern ...
  • • Berdychevsky, L. (2015). Exoticism, tourism. In Encyclopedia of Tourism. ...
  • • Chandler, D. & Munday, R. (2011). A Dictionary of ...
  • • Chilvers, I. & Glaves-Smith, J. (2009). A Dictionary of ...
  • • Comaroff, J. & Comaroff, J. (2009). Ethnicity, Inc. Chicago: ...
  • • Danesi, M. (2009). Dictionary of Media and Communications. New ...
  • • Eshghi, A. D. (2011). The Iranian Contemporary Art Market: ...
  • • Farzin, M. (2014). Of Bombs and Barks. In: Rokni ...
  • • Fisher, J. (2005). The Syncretic Turn: Cross-cultural Practices in ...
  • • Foroutani, S. (2015). The Iranian Modern and Contemporary Art ...
  • • Huggan, G. (2001). The Postcolonial Exotic: Marketing the Margins. ...
  • • Jameson, F. (1998). The Cultural Turn: Selected Writings on ...
  • • Keshmirshekan, H. (2010). The Question of Identity vis-a-vis Exoticism ...
  • • Khatib, L. (2013). Image Politics in the Middle East: ...
  • • Kuspit, D. (2010). Paradoxes and Problems of the Reproduction ...
  • • Lee, K. (2018). Neoliberal Marketization of Global Contemporary Visual ...
  • • Millet, C. (2016). Review on Ali Banisadr at Thaddeaus ...
  • • Mosquera, G. (2001) New Cuban Art Y2K, In: Art ...
  • • Nakjavani, E. (2017). Koorosh Shishegaran: The Art of Altruism. ...
  • • Nayar, P. K. (2015). The Postcolonial Studies Dictionary. Sussex: ...
  • • Riccioni, I. (2018). Art, Capitalist Markets, and Society: Insights ...
  • • Sevänen, E. (2018). Capitalist Economy as a Precondition and ...
  • • Shepherd, R. (2002). Commodification, culture and tourism. Tourist Studies, ...
  • • Smith, T. (2006). Contemporary Art and Contemporaneity. Critical Inquiry, ...
  • • Venäläinen, J. (2018). Culturalization of the Economy and the ...
  • نمایش کامل مراجع