CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ (در مقایسه با نقاشی جنگ در شوروی)

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۲ | تعداد نمایش خلاصه: ۳۴ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۸
کد COI مقاله: JR_BAGH-16-73_001
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۲۶.۷۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۲ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۲ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ (در مقایسه با نقاشی جنگ در شوروی)

  محمدرضا ربیعی پورسلیمی - دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران
  کامران افشار مهاجر - دانشیار گروه ارتباط تصویری دانشکده ی هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران

چکیده مقاله:

بیان مسئله: هنر دفاع مقدس برای حدود یک دهه مهم ترین جریان هنر رسمی در ایران بود. این هنر، یکی از روشن ترین تجلی های گفتمانی است که حول اتفاقات جنگ ایران و عراق ایجاد و با نام گفتمان دفاع مقدس شناخته شد. گفتمانی که اگرچه حول یک جنگ خاص شکل گرفت، اما به هیچ وجه محدود به آن نبود و تجلی اندیشه ای بود که از کشمکش های نظامی آن دوره خاص فراتر می رفت. هدف: این پژوهش به دنبال پرسش از عناصر اساسی این گفتمان و چگونگی صورت بندی این عناصر گفتمانی در کنار یکدیگر در نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ است. روش تحقیق: روش انجام این تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده است و برای جمع آوری آثار مورد بررسی از منابع مختلفی از جمله کتاب ها، کاتالوگ ها، مجلات و سایت ها استفاده شده است. پس از معرفی کلیات نظریه گفتمان و تشریح اصطلاحات اساسی این نظریه، تلاش شده است که شش عنصر مهم در این گفتمان (جبهه خودی، جبهه دشمن، مبارزه، پیروزی، شکست و زن) که عناصر تکرارشونده در گفتمان های هنری مربوط به جنگ هستند، در این نقاشی ها به تفصیل بررسی شوند. نتیجه گیری: با بررسی عناصر گفتمانی این هنر و قیاس آنها با شکل دیگری از صورت بندی گفتمانی جنگ در نقاشی (هنر شوروی)، مفصل بندی خاص این عناصر به یکدیگر در گفتمان نقاشی دفاع مقدس به بحث گذاشته شده است. در این پژوهش با شناسایی نقش تعیین کننده معنویت در شکل بندی این گفتمان، مشخص شده است که گفتمان دفاع مقدس نه صرفا معطوف به جنگ ایران و عراق، بلکه عملا در کار بازنمایی منازعات بزرگ تری بود که محدود به جبهه ها و کشمکش های نظامی نبوده است.

کلیدواژه‌ها:

نقاشی دفاع مقدس, هنر جنگ, تحلیل گفتمان, جنگ ایران و عراق

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-16-73_001.html
کد COI مقاله: JR_BAGH-16-73_001

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ربیعی پورسلیمی, محمدرضا و کامران افشار مهاجر، ۱۳۹۸، تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ (در مقایسه با نقاشی جنگ در شوروی)، ماهنامه باغ نظر 16 (73)، https://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-16-73_001.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (ربیعی پورسلیمی, محمدرضا و کامران افشار مهاجر، ۱۳۹۸)
برای بار دوم به بعد: (ربیعی پورسلیمی و افشار مهاجر، ۱۳۹۸)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • • اسدی، مرتضی و نادعلیان، احمد. (۱۳۹۲). بررسی تاثیر ایدئولوژی ...
  • •آلتوسر، لویی. (۱۳۸۷). ایدئولوژی و سازوبرگ های ایدئولوژیک دولت. ت: ...
  • •آل علی، سارا. (۱۳۹۱). بررسی تحولات گفتمانی نقاشی های سیاسی ...
  • •بلور، مریل و بلور، توماس. (۱۳۹۰). مقدمه ای بر روند ...
  • •چلیپا، کاظم. (۱۳۹۱). مجموعه آثار نقاشی کاظم چلیپا. تهران: سوره ...
  • •سلطانی، سیدعلی اصغر. (۱۳۹۱). قدرت، گفتمان و زبان سازوکارهای جریان ...
  • •کالر، جاناتان. (۱۳۹۰). فردینان دو سوسور. ت: کوروش صفوی. تهران: ...
  • •گودرزی، مرتضی. (۱۳۸۸). نقاشی انقلاب. تهران: نشر فرهنگستان هنر. ...
  • •گودرزی، مصطفی (گردآورنده). (۱۳۸۶). خیال شرقی: کتاب تخصصی هنرهای تجسمی؛ ...
  • •لکلائو، ارنست و موفه، شانتال. (۱۳۹۲). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی ...
  • •مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری. (۱۳۹۱). ردپای نور: مروری بر ...
  • •میلز، سارا. (۱۳۸۸). گفتمان. ت: فتاح محمدی. زنجان: نشر هزاره ...
  • •یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز. (۱۳۹۱). نظریه و روش در ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۷۴۳
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.