تحلیل تفسیری باغ در نگاره ی باغچه های درگزین مطراقچی

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 627

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-17-84_003

تاریخ نمایه سازی: 23 تیر 1399

چکیده مقاله:

بیان مسئله: باز زنده سازی باغ به عنوان نمادی از ارتباط همیشگی با طبیعت، نیازمند بازشناسی هندسه باغ ایرانی است. افرادی که درگذشته باغ را با کاربرد اصلی آن تجربه کرده اند، در برخی منابع، تصویری از باغ نقاشی کرده اند که بررسی آثارشان می تواند درک کاملی از هندسه باغ در اختیار ما قرار دهد.هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین هندسه باغچه های درگزین در نگاره مطراقچی است. واضح است که ارائه این هندسه، به معنی قابلیت به کارگیری همان هندسه در زمان و مکان حال و به همان شکل نیست، بلکه تنها بیان بخشی از تاریخ ارتباط انسان و طبیعت است. امید است که ادامه این راه با تکیه بر تلاش ها و تجربیات گذشتگان، صورت گیرد.روش تحقیق: روش انجام پژوهش حاضر، تفسیری-تاریخی و با رویکرد اکتشافی است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که هندسه باغ در زمان و مکان ترسیم نگاره، چه خصوصیاتی داشته است.نتیجه گیری: اطلاعات از روی نگاره در دو سطح بازخوانی شدند. سیستم کاشت، آبیاری و تقسیم بندی عادلانه زمین، اجزای معمارانه عمارت ها، جهت جغرافیایی و شیب زمین، با نگاه و تحلیل اولیه قابل دریافت هستند. اما تدابیر اتخاذشده برای آسایش، آرامش و امنیت، با تحلیل بیشتر بر روی محل قرارگیری کوچه باغ ها، درهای ورودی، کاشت انواع درختان، شکل عبور آب و شکل تامین آب به دست آمدند.

نویسندگان

آزیتا بلالی اسکویی

دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.

رویا محمودی

کارشناسی ارشد معماری اسلامی،دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اذکایی، پرویز. (1391). از درگزین تا کاشان. تهران: سوره تماشا. ...
  • امام زاده اظهر ابن علی. (بی تا). تاریخ مراجعه: 6/6/1397. ...
  • بانی مسعود، امیر. (1386). بازسازی نقشه باغ شمال براساس اسناد ...
  • تیموری گرده، سعیده و حیدرنتاج، وحید. (1393). نظرگاه، عنصر اصلی ...
  • جعفری، الهام و بلیلان اصل، لیدا. (1393). بازخوانی تاریخی شهر ...
  • حجت، عیسی و ملکی، مهدی. (1391). هم گرایی سه گونه ...
  • حناچی، پیروز و نژاد ابراهیمی، احد. (1385). بازخوانی میدان صاحب ...
  • حیدرخانی، مریم. (1394). گزارش علمی: نقاشی ایرانی در مقام منبع ...
  • حیدری، مرتضی؛ معین الدینی، محمد و عصار کاشانی، الهام. (1389). ...
  • شاهچراغی، آزاده و اسلامی، سیدغلامرضا. (1389). بازخوانی ارتباط انسان-طبیعت از ...
  • شاه حسینی، بهنام. (1388). گردش در طبیعت در نگارگری ایرانی. ...
  • شیبانی، مهدی و هاشمی زادگان، سیدامیر. (1395). باغ ایرانی هستی ...
  • عالمی، مهوش. (1387). باغ ها و حیاط های ایرانی (رویکردی ...
  • فرخ فر، فرزانه، خزایی، محمد، حاتم، غلامعلی. (1391). نگارگری عثمانی ...
  • فروتن، منوچهر. (1384). درک نگارگران ایرانی از ساختار فضای معماری ...
  • فروتن، منوچهر. (1389). زبان معمارانه نگاره های ایرانی (بررسی ویژگی ...
  • کبیرصابر، محمدباقر. (1387). تعامل طرح و طبیعت در باغ فتح ...
  • کیوانی، شادان. (1382). تحول منظره در نگارگری ایران. کتاب ماه ...
  • گودرزی، مصطفی و حلیمی، نگاره. (1385). پژوهشی پیرامون طبیعت در ...
  • مطراقچی، نصوح. (1379). بیان منازل (ترجمه رحیم رئیس نیا). تهران: ...
  • معرفی امام زاده: امام زاده هود(ع) رزن. (1394). تاریخ مراجعه: ...
  • ملکی، توکا. (1385). باغ ایرانی در نگارگری ایران. کتاب ماه ...
  • Ayduz, S. (2009). Nasuh Al-Matrakî: A noteworthy Ottoman artist-mathematician of ...
  • Kösebay, Y. (1998). An interpretive analysis of Matrakçı Nasuh’s Beyan ...
  • نمایش کامل مراجع